FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Min skärm gav just upp, flackar mellan vitt och ljusgult i tonen, ögonen får ställa om sig vid varje blink
![]() Naturligtvis så är garantin utdöd så de sjunger om de på denna 21" CRT bjässe. Några förslag på TFT skärm, EJ WIDE, som klarar iaf 1900x1200 i upplösning? Många program jag använder är lite på höjden så det känns bortkastat med 1600x1050 och liknande. Helst inom det lägre prissegmentet, jag kör aldrig DTP och spelar ytterst sällan så sådana fördelar behöver inte tas med. Nu sitter jag här med en härlig 15" skärm på 1024x768, wee |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tänk på att TFT/LCD skärmar är mycket ljusare än traditionella CRT-skärmar, men det visste du nog iofs redan :P.
Jag var på g att byta ut min 21" CRT mot 20" TFT för ett tag sen, testade i princip allt det dyraste dem hade hos varuhusen onoff, siba, elgiganten, computercity m.m. Blev inte nöjd med något (Tur att dem har öppetköp, haha). Jag tyckte alla TFT skärmar var antingen för ljusa eller så hade dem riktigt dålig färgåtervinning. Ja, jag testade att leka lite med inställningarna, men det hjälpte inte speciellt mycket.. Killen på computercity höll faktiskt med mig om att riktiga trinitron CRT skärmar är mycket bättre. Men sen så är det ju efterfrågan också, tror inte det är särskilt många som vill ha en bra CRT skärm på ~50cm 30kg när de kan få en lite sämre på ~5cm 5kg... det är väl smaksak antar jag. Mitt tips är att gå ut i butik och titta live, så slipper du beställa hem något som kanske visar sig suga trots bra betyg överallt! mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Kan inte ge dig exakta rekommendationer, men jag har testat en del skärmar och tycker att just Samsung skärmar i den dyra prisklassen är väldigt bra. Likaså de dyrare Dell:en, förmodligen (har jag hört) så är det Samsung på insidan med ett Dell skal. Tycker de har mkt bra färgåtergivning och skärpa.
Visst trinitron var bra, men jag har aldrig ångrat byte till min första samsung TFT. Lite inställningar och jag har bra färg, samt är mindre trött i ögonen efter många timmar vid datorn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
En 24" Dell med 1920x1200 borde väl vara idealisk för dig om du pivoterar den (1200x1920). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Fasiken då, den gick till sig som den skulle och jag trodde jag skulle klara mig ett tag till.
Men idag när man kom från kontoret blev de knallgult igen. Har lånat en skärm av en polare och ska prova, va faktiskt inte så farligt med Wide som jag fått för mig ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag sitter med en HP w2207. Visserligen wide men med pivot-funktion. Bra bild både för jobb och spel.
Vad är det här? Först högtalarna och nu skärmen, har du skymfat gudarna eller nåt??? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Alla TFT skärmar som jag installerat (både dyra och billiga) måste kaliberas för att dom skall visa färgerna rätt. Kalibreringen måste göras både på skärmens inbyggda kontroller samt på grafikkortets inställningar i datorn. En rätt kalibrerad TFT skärm är överlägsen en CRT monitor. Jag skulle tippa på att dom flesta skärmar som står ute i dom stora varuhusen inte är speciellt kalibrerade...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Min älsklingsskärm är fortfarande min gamla Hyundai q17 som har knäckt flera av proffsskärmarna jag testat genom åren. Den är snäppet skarpare än HP w2207 men HP:n är ju snabbare och har lite bättre färgåtergivning.
Men kalibrerar ska man, om man är seriös vad gäller färg och grafik. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag kan bara gå i god för Samsung som många andra gjort redan.
Allt snack om skärmar gör mig sugen på att uppgradera från 21" till 30" ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Samsung hade problem att leverera paneler till sina skärmar och fick gå via tredjepartstillverkare vilket inte var helt lyckat. Men visst är Samsung-skärmarna bra. Särskilt i förhållande till priset.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|