Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Passa er för Infracom/Icwebb eller JX

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-19, 19:29 #61
kydyl kydyl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Medlem

cirkusen fortsätter.

Idag kom en påminnelse från infracom / icwebb med påminnelseavgift och allt. Dessutom till min gamla adress trots att jag vid upprepade tillfällen meddelat att de har fel adress och gett dem min nya. Men troligen är de inte läskunniga för då skulle saken vara ur världen för länge sen.

Hur som helst. Tidigare så fick jag en kreditfaktura på perioden efter deras påhittade uppsägningstid och fram till avtalsperiodens slut. Men nu när påminelsen kom var den på hela beloppet (minus det som jag betalat, fram tills jag sa upp avtalet). Vad håller de på med?

Ja nu har jag iaf 10 dar på mig att betala allt + påminnelse innan de skickar ärendet till inkasso, med en ränta på 11%.

Jag har aldrig haft något hos inkasso förut och är inte sugen på att få betalningsanmärkningar. Hur fungerar sånt här? Får de ens skicka påminnelser och lägga på avgifter skicka till inkasso osv när man har bestridigt fakturan? Känns som jag är maktlös.

De ignorerar en totalt och hotar med inkasso. Vad gör man?
kydyl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-19, 20:19 #62
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibels avatar

Citat:
Originally posted by kydyl@Nov 19 2007, 19:29
Får de ens skicka påminnelser och lägga på avgifter skicka till inkasso osv när man har bestridigt fakturan?
Nej
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-19, 20:19 #63
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Du ska bestrida fakturan skriftligt. Fordran är då tvistig och de kan antingen ge upp eller stämma dig vid tingsrätten. Jag förmodar att det i detta fall är ett så litet belopp att det blir ett småmål. De kommer då att få stå för sina kostnader oavsett utgången. Kan du styrka dina påståenden ovan är min åsikt som lekman att du borde vinna.

Får du trots ditt bestridande ett inkassokrav bestrider du till inkassobolaget. Du kan dessutom anmäla inkassobolaget till Datainspektionen som är tillsynsmyndighet. Då brukar det bli fart på inkassobolagen åtminstone
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-19, 21:23 #64
Medlem

Medlem

Ok, känns lite bättre nu. Tack för svaren.

Jag har hittills bara bestridigt den skriftligt via mejl. Borde jag faxa / posta in en bestridan också?

Gillar mejl just av anledningen till att jag kan skicka en kopia till mig själv så att jag har kvar vad jag sagt. Är ju omöjligt att tex bevisa vad jag har faxat in. Samma sak med vanliga brev.

Ja summan är egentligen löjligt liten, det är mer principen att jag inte tänker låta dem behandla mig hur som helst.
Oläst 2007-11-19, 21:45 #65
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Citat:
Originally posted by kydyl@Nov 19 2007, 21:23

Gillar mejl just av anledningen till att jag kan skicka en kopia till mig själv så att jag har kvar vad jag sagt. Är ju omöjligt att tex bevisa vad jag har faxat in. Samma sak med vanliga brev.
Man kan väl skicka ett rek. brev. Då har man spårbarhet och kvitto på att de mottagit brevet.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-20, 17:28 #66
Andreas Bards avatar
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar

Reg.datum: May 2004
Fick nu efter drygt en månad svar från Infracom att det inte tänker acceptera mitt brestidande utan hänvisar till uppsägningstid. Bara att kämpa vidare med andra ord. Nu har de i alla fall fått 2 mail samt 2 st brev med bestridande.
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-20, 17:37 #67
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Alla inblandade kan ju göra en gemensam stämmning emot dom, då JX slopade uppsägningtiden.

Om JX sålde kunderna med fel typ av avtal till infracom så är det ett juridiskt problem mellan dom.

För infracom kan inte använda sig av ett avtal som inte är giltigt, låter mer som bedrägeri att försöka göra så.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-20, 17:47 #68
Decibels avatar

Decibels avatar

Kan väl klargöra att jag håller på att prata med Infracom om detta och kommer fortsätta under morgondagen.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-20, 19:28 #69
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by Andreas Bard@Nov 20 2007, 18:28
Fick nu efter drygt en månad svar från Infracom att det inte tänker acceptera mitt brestidande utan hänvisar till uppsägningstid. Bara att kämpa vidare med andra ord. Nu har de i alla fall fått 2 mail samt 2 st brev med bestridande.
Vad då inte acceptera? Du bör omgående påtala att du vidhåller ditt bestridande.

I och med att du bestridit får de inte göra någonting alls. De kan försöka komma överens med dig. Vill de driva in pengarna får de gå vidare med att stämma dig vid tingsrätten. Där blir du en vinnare oavsett utslag för det kommer att kosta dem mycket mer än det kapitalbelopp de kan få in om de får rätt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-20, 19:33 #70
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Decibel@Nov 20 2007, 18:47
Kan väl klargöra att jag håller på att prata med Infracom om detta och kommer fortsätta under morgondagen.
Vet inte om det var du eller vad som hände för plötsligt fick jag ett mejl där de säger att de släpper alla krav och att jag kan riva alla fakturor
Men jag kan passa på att tacka för hjälpen med att få kopia på jx villkoren iaf.

Hoppas det löser sig för er andra med!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017