FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har en obetald skuld till mig på 2000kr för en beställd vara...
det finns papper på beställningen... detta är nu lite drygt 30 dagar sen det skulle betalas... har legat på sjukhus och inte hunnit ta tag i detta tidigare... Vad borde jag göra nu? kan man skicka ut "inkasso" brev själv eller var man tvungen att överlåta detta till ett inkasso företag? om jag nu vill skicka nån form av "inkasso" brev själv finns det nån allmän mall för detta eller i annat fall vilka uppgifter skall jag inkludera i detta? edit. hitta en del när jag sökte på inlägg äldre än 30 dagar ![]() Jag har nämligen haft turen att aldrig fått ett inkasso brev tidigare så det har jag ingen erfarenhet av |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Inkassokrav
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
tack så hemskt mycket...
tänkte att jag ringer ett inkassoföretag imorgon o hör vad dom har för avgifter...hört mig för lite idag o man får ju trots allt runt 90% utan krångel... känns som det blir jobbigt om jag behöver gå till kronofogden... nu blev flickvännen också intresserad: flickvännen har sålt en massa på tradera och de som inte betalar där ligger ju på några undra lappar ungefär... har hon någon chans att kräva in sina pengar som privatperson? traderas regler säger ju att bud är bindande... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
köper inkasso sånna också? jag vet att hennes högsta skuld är på 560 kr... JAg frågar imon när jag ringer men de gör ju inget om jag har era åsikter innan jag ringer dom... vem rekomenderar ni i GBG förästen? skall man vända sig till en mindre eller en av de stora? om jag nu skickar ut en inkasso själv... och inte orkar vända mig till kronofogden sen kan man kanske vända sig till ett inkasso företag då o be dom skicka en ny på samma belopp som mig o sen fixar dom med kronofogden? (jag förstår att man inte kan lägga på ränta o 160 kr för inkasso mer än en gång) eller är det jobbigt att vända sig till kronofogden? Räntan på 2000kr räknas väl på 1månad då? förstod inte riktigt räntan i Johan G exempel då han räknat den till 80 kr på 1000kr...jag får det till (2000 * 0.08 * 1/12 = 13,33 kr) stämmer mitt eller tar man ut ränta för ett helt år? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hör efter om villkor och priser för de underlag de ska ta hand om, kan ju vara mer lönande att skicka själv...
ofta är det ju stort inkassobolag och du är liten kund.. Litet inkassobolag och du är storkund.. iof har de större tillgång till fler "bättre" experter inom olika områden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du är ute på lite hal is om du försöker skicka ett eget inksso krav.. Det är bara reggade företag hos datainspektionen som har rätt att skicka ut inksso krav.. Men det finns inget hinder att du går vidare med ärendet direkt till kronofogden..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Är det någon som möjligen har en snygg/proffsig mall på ett inkassoutskick?, typ i word eller excel, jag kan tänka mig
att betala en rimlig summa för att få en sån mall. Skicka mig ett PM. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
www datainspektionen.se/lagar/ikl.shtml Citat: