FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Administratör
|
Har suttit och kollat lite på framtida satsningar. Luskat lite i stabilitet och konkurrens-känslighet.
Slående impact Myspace & Facebook fått på communitymarknaden i Sverige. Kommer det att sprida sig till resten av svenska marknanden för onischade siter? Eller är det helt enkelt så att de som var 12 år 1999, nu är 20 och har tröttnat på Kjam och Pyss jiddret och bara väntade på första bästa alternativ. Vad tror ni om framtiden? Nedan är en bild som visar räckvidd där källan är KIA-Index.
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag själv är född 85 och hamnar rätt i målgruppen du beskriver. Var med när Lunarstorm startades och alla jag kände i skolan hade en osv..
Det går ju inte att sticka under stolen med att det var riktigt roligt och enkelt då och även nu med Facebook, då framförallt lättheten i deras bildhantering och länkning kors och tvärs gör det ännu roligare. Deras seriösa image, jämfört med Lunar, gör också att det känns mer legitimt att gå in där. Så för att svara på din fråga, ja, jag tror vi väntade på första bästa alternativ men MySpace var aldrig något. Det är för plottrigt med all skit och där kan man inte sitta på bakfyllan och spana in tidigt upplagda festbilder från dagen innan. Sen att facebook har sådan kritisk massa och enkelhet i allting, jag hittar alla jag känner som är från USA exempelvis, ger det ännu fler pluspoäng. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Du får inte glömma bort att det idag också finns kjamochpyss-12åringar.. Och trots att de 4 svenska webbplatserna du räknat upp tappat mark så tror jag inte att det är så mycket till utländska aktörer, utan det har kommit en del nya svenska alternativ som exempelvis kamrat .com (med 754487 medlemmar) för den målgruppen. Men jag är också övertygad om att en mycket stor del av gårdagens "lunare" idag är fullfjädrade onlinespelare (MMO) Guild Wars, WoW, EQ, DAoC, Tibia, RuneScape, CABAL mfl mfl som helt enkelt upptäckt något nytt istället för. Det finns säkert andra orsaker också som att de 4 svenska aktörerna du räknade upp ju mer eller mindre haft samma utseende och funktioner de sista åren och folk tröttnar.. Fenomenet Myspace och i synnerhet Facebook har nog snarare väckt liv i den Svenska (och globala) medelåldern och det ligger mycket i vad Kristofer skriver..Facebooks enkelhet och överblick tilltalar den som är nyfiken men samtidigt lite rädd för internet..Men dessa kommer inte från någon tidigare plattform utan är helt färska. Möjligen med enda erfarenhet av Match .com eller spraydate.. Fokus och enkelhet är av stor betydelse framöver..men också ständig förnyelse .. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skaffade Facebook idag, efter mycket knorr och gnäll. Stora delar av min bekantskapskrets har slutat använda telefonen och annonserar numera ut middagar, fester, biobesök, mm via Facebook istället. I stort sett ingen som jag känner har någonsin varit medlem på Lunarstorm eller något motsvarande community.
Att ha ett konto på Facebook visade sig inte alls vara så hemskt som jag först trodde att det skulle vara. Tvärtom så var det ganska intressant att få en överblick av stora delar av bekantskapskretsen. Jag blev även väldigt förvånad över att se hur många det var som hade ett konto på Facebook. Även personer som normalt varken använder mail eller messenger fanns där. Jag tror inte Lunarstorm med flera tappar sina besökare och medlemmar till Facebook. Tjänsterna har olika målgrupper och användningsområden. Anledningen till att Lunarstorm tappar så mycket är förmodligen därför att det idag finns ett överflöd av communities. Konkurrensen hårdnar samtidigt som de etablerade sidorna får allt större press på sig att generera inkomster. Det innebär mer reklam eller kostnader för användaren. Sen tror jag även att jokkoapa har rätt i att alla MMO-spel stjäl besökare från communities. Det är inte många 14åringar idag som sätter sig och färglägger sitt krypin, när han istället kan spendera tiden med att försöka skaffa en Holy Avenger +5 till sin Paladin. Även tjejerna börjar få alternativ till Lunarstorm i form av online-communities såsom Second Life. Jag tror att just Lunarstorm är dödsdömt. Alltihop har fått en fjortisstämpel. Framför allt fjortisar är livrädda för att vara på platser som har fjortisstämpel. Hela konceptet med att vara fjortis bygger på att man inte ska framstå som fjortis. Lunarstorm börjar alltså få låg status inom sin egen målgrupp. Det kan bara gå åt pipan. Överlag så är det ett mission impossible att försöka bygga en långsiktig verksamhet som inriktar sig mot tonåringar. Vad som är inne och vad som är ute kan förändras över en natt. Det säger sig själv att dagens ungdomar inte är intresserade av samma saker som gårdagens ungdomar var. Fem år är ett tredjedels liv för en femtonåring. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns en lösning . i teorin.
Bygg en site som riktar sig till en större målgrupp, där innehållet & funktionerna uppdateras imellanåt, följ utvecklingen ( youtube, facebook ,bla ) adda liknande funktioner hela tiden , inte behöver man ta bort funktioner men man bör alltid förnya dem en smula samt tillägg av nya HETA funktioner bör vara topprioitet.. fick en brainstorm nu,, tog på krafterna ![]() Det är ialla fall så min community är uppbyggd. steget före ![]() ![]() En fråga. har inte lunarstoorm sett likadant ut sen den starta ? samma sak gäller väl de andra sidorna med ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tror att Gustav har väldigt rätt i det han säger att Lunarstorm är dödsdömda, iallafall om de fortsätter i samma kostym som de har just nu. Om de är smarta så lanserar de en ny community nu under annat namn, en svensk Facebook kanske men med saker som får den att sticka ut så att det är någon mening hänga där. För det finns så många kopior på kopior som inte gör annat än bränner riskkapital.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Hur som helst, det facebook gör när dom tillgodoser utvecklare med ett API är att dom hela tiden kan ligga steget före konkurrenterna utan att själva behöva tänka och utveckla nya funktioner/applikationer. Dom har en hög teknikhöjd gentemot konkurrenterna, och håller dem på avstånd genom att det poppar upp nya applikationer varje dag. En användare kräver löpande utveckling av en webbsida för att inte tröttna, och där tycker jag att lunar har tappat riktigt mycket även om det tillkommit småfunktioner lite då och då. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bad investment säger jag bara, den marknaden är bara allt för tuff.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
varför inte vara förutseende för en gångs skull.. varför inte redan nu bygga en community med inriktning på lite äldre? Facebook och shortcut i alla ära men vad finns för 40-60 talisterna? var någonstans kan min far gå in och filura med sina vänner, bekanta osv? Det kanske inte är en grymt stor målgrupp idag men framöver, oj oj oj...
De äldre är enl. mig framtiden ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat: