FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Detta med att starta webbutik är populärt.
Jag kan lite html, php, mysql...men har INGEN whatsoever erfarenhet av webbutiker. Hur går det till? Man skapar en databas med produkter, priser etc, varukorg och köpknapp ![]() till att kunden verkligen KÖPER produkten i fråga? Hur ser dem vanligaste lösningarna ut och hur går man tillväga? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skillnaden på en "ehandelsbutik" och postorderföretag är ytterst marginell :-)
Det du gör är att ta betalt utav kunden via faktura / postgiro och sedan skickar du produkten. Svårare behöver det inte vara. Så fort du börjar blanda in kreditkort så blir det helt andra krav och problem. Går även att fixa med direktbetalningar via bank, men då måste du vara snäll mot dom osv. Jag har bara "kodat", aldrig drivit. Det kanske märks :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns massa gratisbutiker att testa om det verkar intressant, då kan du lära dig driva den först och sedan kanske börja koda en egen då du lättare ser vad du behöver och så.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tackar tackar!
Jag trodde allt det var mer invecklat än så. Okej. Ja, då är jag såklart nyfiken på hur kortbetalnings-system byggs upp på en sida! Någon som kan ge detaljerad info om det? Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag föreslår att du söker lite så hittar du många trådar som behandlar just betalningslösningar. Inte minst har nicce bidragit med en hel del information!
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej!
Om det är en gratis version du är ute efter skulle jag råda dig till att prova oscommerce 2.2. En riktigt professionell butik gjord i PHP. Det bästa med denna butik är att du själv inte behöver kunna nånting egentligen om språket PHP eftersom allt är ordnat. Från början vid installation är butik och admindelen på engelska. Men det är busenkelt att lägga in fler språk som svenska t.ex. OsCommerce kan du ladda ned här (http://www.oscommerce.com/solutions/downloads). Om du vill ha en professionell butik som kostar en del pengar kan jag rekommendera Jetshops lösning (www.jetshop.se). Det är en svenskutvecklad webshop med alla standardlösningar du kan önska. De bygger din butik som du vill att den ska se ut utan kostnad och sen hyr du den för 795:- per månad. Finns även kortbetalning som tillval för 295:- per månad. Hoppas du lyckas med dina butiksplaner! ![]() //Seblon |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Eftersom vi sysslar med betallösningar kan jag säga så här..
Så fort du vill ha möjlighet för kortbetalning så får du antingen använda en tredjepartssida som sköter betalningen. Dvs kunden är på din sida.. när han/hon ska betala skickas hon till www.betala_med_kort.com och när köpet är klart/avbrutet så skickas kunden tillbaka till din server igen. Vill du ha allt på din egen sida så krävs det en hel del med.. Som krypterad trafik (SSL).. Att ta betalt med kreditkort är ett smidigt sätt att ta betalt på.. Sverige är kanske inte så moget för den sortens betalningar ännu dock.. Sen om man ska anlita ett tredjepartsföretag så gäller det att företaget på något sätt använder ett system som folk kan känna igen och som som känner att dom litar på. Mitt tips: försök ha så många möjlighete som du kan för dina kunder att betala på. Hoppas det var till någon hjälp.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag håller med mypay.
Det är intressant att det nästan inte finns svenska företag som ordnar allting kring kortbetalningar som t.ex. Paysystems och WorldPay. gör. Att teckna ett kortinlösenavtal med något företag i USA ät väldigt enkelt och tar i regel inte mer än 24-36 timmar. Du får ett s.k. Internet merchant account och fri tillgång till många användbara verktyg för att motverka fraud. Sen får du tänka på att "factoring" inte är så populärt bland bankföretag i Sverige. I USA har de en annan syn på detta. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|