FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Medlem
|
Helt rätt Marcus, självklart är inte 1ä.se en LL.se.
/Rob |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja det blir ju inte lättare att få en "riktig" LL-domän när IIS/.SE godtyckligt spärrat 170 LL-domäner med hänvisning till att det är landskoder:
ag, ai, am, an, ao, aq, ar, as, au, aw, ax, az, ba, be, bg, bh, bi, bj, bm, br, bv, bw, by, bz, cc, cd, cg, ch, ci, ck, cl, cn, co, cp, cr, cu, cv, cx, cy, cz, de, dg, dj, dk, dm, dz, ea, ee, eg, eh, er, es, eu, fj, fo, fx, ga, ge, gg, gh, gi, gm, gn, gq, gr, gs, gw, gy, hk, hr, ic, id, ie, il, io, ir, it, je, jp, ke, kg, kh, kn, kw, kz, la, lc, lk, lv, ly, ma, mc, md, mg, mk, ml, mn, mo, mr, mt, mv, mw, mx, my, mz, nc, ng, nl, no, np, nr, nu, nz, pa, pe, pf, pg, ph, pk, pn, pr, ps, pt, pw, py, qa, re, ro, ru, rw, sa, sc, sd, se, sk, sm, so, sy, sz, ta, td, tf, tg, th, tj, tl, tn, to, tv, tw, tz, ua, ug, uk, um, us, uy, uz, vc, ve, vg, vn, vu, wf, ye, yt, yu, za, zm, zw Godtyckligt skriver jag med anledning av exempelvis Finansinspektionen tycks vara viktigare än att blockera fi.se för Finland. Då kanske någon tycker att landskod för Finland faktiskt är .sf (Soumi/Finland) - men den har Svensk Filmindustri tagit beslag på. Men det skulle inte förvåna mig om dessa snart auktioneras ut eller kosta betydligt mer än vanliga domäner enligt NUNAMES-modellen och givetvis endast kunna köpas av .SE direkt.. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Citat:
Regler för slagningar Fler än 200 slagningar under en dag --> avstängd en dag Fler än 500 slagningar under en vecka --> avstängd en vecka Fler än 1000 slagningar under en månad --> avstängd en månad *Kan vara en orsak till att de i denna tråd som slagit på alla 3L-domäner inte berättar hur de gått till väga* |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
|
Citat:
OBS subdomän.länsdomän.toppdomän men för att kunna registrera den behöver du vara näringsidkare med säte i Norrbotten och inneha F-skatt: länsbokstav.se Näringsidkare kan registreras under den länsrelaterade huvuddomän (motsvarande länsbokstav) där sökanden har sitt säte. För registrering krävs att sökanden är en näringsidkare med F-skattesedel. Se www.iis.se för förteckning över länsbokstäver. Nästa problem är ju att hitta ett ombud som dels är medvetna om att detta är möjligt och dels tar emot beställningar på subdomäner (rent tekniskt). Ska bli intressant att se om och vem som nappar på detta. Man kanske ska meddela pressen i Norrbotten !? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Detta diskuterades redan här på WN i oktober 2003 och sedan uppföljning när www som subdomäner var spärrade för nyregistrering. Men jokkoapa, eftersom du inte varit här på WN så länge så är ditt misstag att detta är något nytt förlåtet ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
|
Citat:
Jag är medveten om att regelverket tillät mycket mer på tiden som du mfl registrerade dessa subdomäner. Men eftersom texten: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||||
|
|||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag hittade iaf mailet som jag fick till svar vid registreringsförsöket av www.k.se men den är ju dock registrerad nu (sedan 2005-07-13 - dvs efter mailet som skickades som svar på min ansökan nedan). Citat:
Så här svarar idag ett ombud när man söker på den idag Citat:
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
|
Ja det är ju helt klart märkligt att det skiftar i vad som är tillåtet och inte. Jag menar att du får nobben 2004-04 men det funkar för innehavaren 2005-07.
Jag har bestämt för mig att det kom nya regler som trädde ikraft i början av mars 2006 (jag har iaf för mig att det var daterat då) och så sent som 2006-03-24 registrerade Bolama www.t.se (annars är de flesta registrerade av Bolama 2005-12) Vad gäller beskedet från ombudet idag är det väl knappast märkligt - jag skrev ju även att det är få ombud som tillåter/känner till att det går att registrera subdomäner under länsbokstäver + plus lite andra domäner under .se. Oftast behöver detta göras manuellt. tror att du skulle mötas av samma besked om du försökte regga marcus.pp.se Men jag har inte något egenintresse i det här, utan tänkte bara ge en pass till någon glad norrbottning (det är ju inte var dag det är fördel att bo i Norrbotten..) och jag såg att det var den enda som är ledig och skall kunna registreras. edit=stavfel |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|