Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad är eg PLESK?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-03, 16:48 #1
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Medlem

Försöker bli klok på vad PLESK eg är och inte är men lyckas inte riktígt. Det beskrivs ofta som något som i första hand verkar vara skapat för de som vill ha en VPS (kanske annat också) och så själv agera någon slags virtuell hostingoperatör, dvs sälja till egna hosting kunder. Men samtidigt framstår det ibland också som om det var något slags "power pack", t.ex. EuroVPS lista att mailkonton och webmail är inkluderat om man väljer deras PLESK Windows VPS, men inte om man väljer den vanliga. Kan någon vänligen förtydliga lite vad PLESK eg kan göra för mig och varför jag ska och inte ska ha den? Har inga planer på att agera någon återförsäljare av hosting och är en poweradministratör med många timmar klockade i Remote Desktop, så att bara betala extra för ett tjusigt gränssnitt som bara kan göra det jag ändå kan göra känns inte aktuellt. Dessutom gissar jag att PLESKen kör i min egen VPS och därmed tar av min CPU och RAM, korrekt?

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-03, 17:18 #2
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar

Reg.datum: Feb 2004
Plesk är väl bara en webbaserad kontrollpanel, ungefär som Cpanel eller Webmin. Jag har själv inte använt den i någon större utsträckning så det är möjligt att den kan mer än de två alternativ jag nämnde.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-03, 17:18 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
PLESK är kontrollpanelen för en eller flera webbservrar motsvarande t.ex. cPanel. Gå in på SWSOFTs produktsida så kanske det klarnar. Inte att förväxla med Virtuozzo som är systemet för att hantera VPS:er i sig.

Och ja, du behöver inte PLESK eller någon annan kontrollpanel och du har helt rätt i att den norpar av dina systemresurser.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-03, 18:28 #4
Medlem

Medlem

Så långt ligger svaren i linje med mina egna slutsatser, men hur är det med "power pack" funderingen, dvs det faktum att många hosting företag tycks inkludera tjänster som mail server osv med plesk, på ett sätt som får mig att iaf fundera på om dessa på något sätt skulle ingå som PLESK applikationer. Har även läst på om PLESK på SWSofts hemsida och även där talas det om "application pack" och liknande som numera verkar kunna köpas till. Om det stämmer (vilket det rimligtvis gör) och priserna för dessa tillbehör är vettiga, så kan det ändå vara en vits att inkludera PLESK trots allt.

Någon som förresten vet hur mkt systemresurser PLESK konsumerar, är det sak samma jämfört med eller tungviktare som SQL Server osv?

/pJ
Oläst 2007-09-03, 18:48 #5
tomas70 tomas70 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Medlem

Vad jag kan se drar plesk ca 300 MB minne.
För övrigt gillar jag plesk då den är väldigt lätt att hantera och gillar dess interface.
tomas70 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-03, 19:53 #6
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Om du har en server som inte gör något så kan du ju installera Plesk så har den lite belastning

Skämt åsido, Plesk må vara stort men jag gillar det verkligen inte, minsta fel och man är helt beroende till felsökningsrutiner kring plesk istället för där dom möjligen kan ligga.
Enligt mig kostar Plesk ofantligt mycket pengar om man räknar med de administrativa kostnaderna jämfört med andra kontrollpaneler.

Men får du det installerat på en dedikerad t.ex. och någon annan tar ansvaret för Plesk så kör på.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-03, 22:05 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by itkraft@Sep 3 2007, 18:48
För övrigt gillar jag plesk då den är väldigt lätt att hantera och gillar dess interface.
Trots att jag har 0 erfarenhet av PLESK måste jag säga att jag spontant tvivlar mycket på att den verkligen kan dra 300 MB RAM minne, det låter helt otroligt, du menar inte diskminne möjligtvis? Eller kan det vara så att task managern (eller motsvarande) spelar ett litet spratt då jag kan tänka mig att den kan ge lite skumma siffror ibland då den antagligen inte är gjort i första hand för att snurra i en virtuell miljö. Plesk är väl knappast någon prestandaapplikation som behöver allokera en massa minne för att snabba upp accesstider och dylikt.

Eller har jag fel?

/pJ
Oläst 2007-09-03, 22:39 #8
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2007
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av improwise
Citat:
Ursprungligen postat av itkraft
Trots att jag har 0 erfarenhet av PLESK måste jag säga att jag spontant tvivlar mycket på att den verkligen kan dra 300 MB RAM minne, det låter helt otroligt, du menar inte diskminne möjligtvis? Eller kan det vara så att task managern (eller motsvarande) spelar ett litet spratt då jag kan tänka mig att den kan ge lite skumma siffror ibland då den antagligen inte är gjort i första hand för att snurra i en virtuell miljö. Plesk är väl knappast någon prestandaapplikation som behöver allokera en massa minne för att snabba upp accesstider och dylikt.
Eller har jag fel?
/pJ
tror inte heller det stämmer men ska för skojs skull kolla på min lokala server med en piratkopia..(lovar på heder och samvete att ta bort den sen!)
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-03, 23:20 #9
Medlem

Medlem

Kollade på min server och vad jag kan se så stämmer det helt korrekt med
300 MB RAM minne och inget annat.
tomas70 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-04, 00:09 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by itkraft@Sep 3 2007, 23:20
Kollade på min server och vad jag kan se så stämmer det helt korrekt med
300 MB RAM minne och inget annat.
Låter ju totalt sanslöst! Så sanslöst att jag fortfarande inte kan tro att det stämmer. Vad tusan gör det eg som behöver dessa enorma mängder? Blir inte riktigt klok på vilken SWSoft produkt som gör vad, kan det vara så att det är någon slags cache eller liknande för disc imagen, dvs den virtuella maskinen. Är det 300 MB per fysisk server eller per virtuell? Det senare skulle vara än mer absurt.

/pJ
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017