FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Försöker bli klok på vad PLESK eg är och inte är men lyckas inte riktígt. Det beskrivs ofta som något som i första hand verkar vara skapat för de som vill ha en VPS (kanske annat också) och så själv agera någon slags virtuell hostingoperatör, dvs sälja till egna hosting kunder. Men samtidigt framstår det ibland också som om det var något slags "power pack", t.ex. EuroVPS lista att mailkonton och webmail är inkluderat om man väljer deras PLESK Windows VPS, men inte om man väljer den vanliga. Kan någon vänligen förtydliga lite vad PLESK eg kan göra för mig och varför jag ska och inte ska ha den? Har inga planer på att agera någon återförsäljare av hosting och är en poweradministratör med många timmar klockade i Remote Desktop, så att bara betala extra för ett tjusigt gränssnitt som bara kan göra det jag ändå kan göra känns inte aktuellt. Dessutom gissar jag att PLESKen kör i min egen VPS och därmed tar av min CPU och RAM, korrekt?
/pJ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Plesk är väl bara en webbaserad kontrollpanel, ungefär som Cpanel eller Webmin. Jag har själv inte använt den i någon större utsträckning så det är möjligt att den kan mer än de två alternativ jag nämnde.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
PLESK är kontrollpanelen för en eller flera webbservrar motsvarande t.ex. cPanel. Gå in på SWSOFTs produktsida så kanske det klarnar. Inte att förväxla med Virtuozzo som är systemet för att hantera VPS:er i sig.
Och ja, du behöver inte PLESK eller någon annan kontrollpanel och du har helt rätt i att den norpar av dina systemresurser. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Så långt ligger svaren i linje med mina egna slutsatser, men hur är det med "power pack" funderingen, dvs det faktum att många hosting företag tycks inkludera tjänster som mail server osv med plesk, på ett sätt som får mig att iaf fundera på om dessa på något sätt skulle ingå som PLESK applikationer. Har även läst på om PLESK på SWSofts hemsida och även där talas det om "application pack" och liknande som numera verkar kunna köpas till. Om det stämmer (vilket det rimligtvis gör) och priserna för dessa tillbehör är vettiga, så kan det ändå vara en vits att inkludera PLESK trots allt.
Någon som förresten vet hur mkt systemresurser PLESK konsumerar, är det sak samma jämfört med eller tungviktare som SQL Server osv? /pJ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad jag kan se drar plesk ca 300 MB minne.
För övrigt gillar jag plesk då den är väldigt lätt att hantera och gillar dess interface. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om du har en server som inte gör något så kan du ju installera Plesk så har den lite belastning
![]() Skämt åsido, Plesk må vara stort men jag gillar det verkligen inte, minsta fel och man är helt beroende till felsökningsrutiner kring plesk istället för där dom möjligen kan ligga. Enligt mig kostar Plesk ofantligt mycket pengar om man räknar med de administrativa kostnaderna jämfört med andra kontrollpaneler. Men får du det installerat på en dedikerad t.ex. och någon annan tar ansvaret för Plesk så kör på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Eller har jag fel? /pJ |
||