Citat:
Originally posted by bylla@Sep 15 2007, 17:28
Jag kör HB och har gjort det de senaste 11 åren. Jag anser kostanden för revisor är på tok för hög med tanke på att man aldrig hör av dem under hela året förrän de ska ha betalt Jag vet att alla revisorer inte är så, men det är den erfarenhet jag haft med de revisorer jag varit i kontakt med (läs "försökt vara i kontakt med").
/Andreas
|
Om du bara hör av revisorn en gång per år så sköter han inte sitt jobb, om det inte är ett VÄLDIGT litet företag. Revisorn är skyldig att löpande kontrollera styrelsens arbete, bokföring, skatteredovisning och -betalning, etc. och påtala eventuella brister i det. Han är dessutom skyldig att göra en polisanmälan om han upptäcker brott, vilket kan vara så enkelt som att du ligger för långt efter med bokföringen..
PRQs revisor vet jag faktiskt inte riktigt hur frekvent kontakt det tas med, eftersom den kontakten hanteras av vår ekonomikonsult som vi har kontakt med varannan vecka när han får en ny SIE4-fil med aktuell bokföring från oss (fast det ska crontabbas så jag vet inte riktigt om det kan räknas som kontakt...), samt när det uppstår frågeställningar och situationer vi inte kan lösa själva. Och givetvis vid bokslut, årsredovisning, balansräkning att presentera för kreditgivare, etc.
Vad kostar en revisor i ett litet AB... 10-20kkr/år, ungefär. Lägg till 10kkr för att en bra ekonomikonsult/bokförigsbyrå ska skriva årsredovisning m m.
Vad kostar en konkurs i ett HB... Båda bolagsmännen blir potentiellt skuldsatta för resten av livet. Visserligen kan ju verksamheten se ut så att HBt aldrig har några större skulder, men det kan ju alltid hända saker man inte har kontroll över. Dessutom innebär den löpande revisionen att man har större sannolikhet att upptäcka t.ex. fel i bokföringen och/eller skatteredovisningen som annars kan dra iväg såpas att ni åker i fängelse för bokörings- och skattebrott.
Nu tog jag kanske i lite väl extremt mycket och tog fram de allra värsta scenariorna, men företagande är extremt! Även i ett litet företag rör det sig ganska stora summor och företrädarna har omfattande ansvar för att bokföring och redovisning sköts korrekt.