Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur många har AB vs. Enskild firma i WN?

Visa resultat för omröstning: Hur många har AB vs. Enskild firma i WN?
AB 63 30.73%
Enskild firma 100 48.78%
annan företagsform 42 20.49%
Antal röster: 205. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-21, 01:34 #41
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Flitig postare

Citat:
Originally posted by bylla@Sep 15 2007, 17:28
Jag kör HB och har gjort det de senaste 11 åren. Jag anser kostanden för revisor är på tok för hög med tanke på att man aldrig hör av dem under hela året förrän de ska ha betalt Jag vet att alla revisorer inte är så, men det är den erfarenhet jag haft med de revisorer jag varit i kontakt med (läs "försökt vara i kontakt med").

/Andreas
Om du bara hör av revisorn en gång per år så sköter han inte sitt jobb, om det inte är ett VÄLDIGT litet företag. Revisorn är skyldig att löpande kontrollera styrelsens arbete, bokföring, skatteredovisning och -betalning, etc. och påtala eventuella brister i det. Han är dessutom skyldig att göra en polisanmälan om han upptäcker brott, vilket kan vara så enkelt som att du ligger för långt efter med bokföringen..
PRQs revisor vet jag faktiskt inte riktigt hur frekvent kontakt det tas med, eftersom den kontakten hanteras av vår ekonomikonsult som vi har kontakt med varannan vecka när han får en ny SIE4-fil med aktuell bokföring från oss (fast det ska crontabbas så jag vet inte riktigt om det kan räknas som kontakt...), samt när det uppstår frågeställningar och situationer vi inte kan lösa själva. Och givetvis vid bokslut, årsredovisning, balansräkning att presentera för kreditgivare, etc.

Vad kostar en revisor i ett litet AB... 10-20kkr/år, ungefär. Lägg till 10kkr för att en bra ekonomikonsult/bokförigsbyrå ska skriva årsredovisning m m.
Vad kostar en konkurs i ett HB... Båda bolagsmännen blir potentiellt skuldsatta för resten av livet. Visserligen kan ju verksamheten se ut så att HBt aldrig har några större skulder, men det kan ju alltid hända saker man inte har kontroll över. Dessutom innebär den löpande revisionen att man har större sannolikhet att upptäcka t.ex. fel i bokföringen och/eller skatteredovisningen som annars kan dra iväg såpas att ni åker i fängelse för bokörings- och skattebrott.

Nu tog jag kanske i lite väl extremt mycket och tog fram de allra värsta scenariorna, men företagande är extremt! Även i ett litet företag rör det sig ganska stora summor och företrädarna har omfattande ansvar för att bokföring och redovisning sköts korrekt.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-21, 08:09 #42
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av wizzo
Citat:
Ursprungligen postat av Per
Finns det inget svenskt företagsspel (AB resp. enskild firma) som man kan köpa? För att lättare få en inblick och förståelse för hur och varför siffrorna rör sig på ett visst sätt i en Balansräknings samt Resultaträknings uppställning.
Jag har lättare för att förstå saker genom att spela som lärande medel jämfört med att räkna på en massa räkne exempel. :blink:
SimFöretag hade varit något! Givetvis med inställbara parametrar som hur mycket bokföring man sköter själv etc.
Och som "disasters" har man skatterevision, indragen F-skatt, plötslig likviditetskris, etc!
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-21, 13:02 #43
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Haha, bästa jag läst på länge, PRQ
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-21, 16:26 #44
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Ett sådant spel skulle ju vara riktigt roligt. Att utifrån korrekta förutsättningar kunna simulera olika beslut och följderna av dessa vore ju kanon!

Varför finns inte det då...? :-(
Oläst 2007-10-30, 07:08 #45
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by palmik@Oct 20 2007, 22:29
Delägare i nåra AB och enskild firma

Stora fördelen med AB som andra sagt är att du inte riskar så mycket personligen i form av betalningsanmärkningar osv.

Vad som också är en fördel (vilket jag är helt oförstående till) är att de flesta ickeföretagare tycker man är så sjukt mycket seriösare med ett AB än en enskild firma.
Jag har dock råkat ut för det motsatta, att man som EF får mycket bättre krediter än som AB, just för att du kan krypa ut bakvägen på ett AB, vilket händer lite då och då, vilket innebär stora kreditförluste för leverantörer. En EF är oftast mer anlägenhet att göra rätt för sej.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-12, 13:42 #46
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by Xamda@Oct 21 2007, 16:26
Ett sådant spel skulle ju vara riktigt roligt. Att utifrån korrekta förutsättningar kunna simulera olika beslut och följderna av dessa vore ju kanon!

Varför finns inte det då...? :-(
Kan inte nån säga till Maaowd Olofsson att göra ett sånt spel hon som vill göra det enklare för småföretagare. Hon har ju mycket cash och resurser bakom sig. Kan ju vispa ihop ett sånt spel på 3 månader.
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017