FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Hur många har AB vs. Enskild firma i WN? | |||
AB |
![]() ![]() ![]() ![]() |
63 | 30.73% |
Enskild firma |
100 | 48.78% |
annan företagsform |
42 | 20.49% |
Antal röster: 205. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
AB och HB
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag håller på med att läsa Starta Företag-Dagen utskrifterna från ett seminarium anordnat av 6 statliga bolag.
Försäkringskassa, Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Tullverket och NUTEK. Men trots allt läsande från dessa organisationer så har jag fortfarande svårt att se dem direkta fördelarna med ett AB framför Enskild firma. Den anledning jag ville ha AB innan jag kom på ~10.000 kr årliga revisor kostnaden. Var för att AB -Juridisk person: Ja Enskild -Juridisk person: Nej Men sen ser jag inte mycket mer fördelar i AB jämfört med Enskild. Ni behöver inte lista varenda egenskap för AB och enskilt för mig jag har redan en lista på dem. Däremot skulle ni som har eller haft AB kunna ge praktiska livs exempel på varför AB är mer fördelaktigare än Enskild. Utöver det som jag nämnde ovan. Allt tabell jämförande i egenskaper mellan olika företagsformer från dem statliga broschyrerna säger inte så mycket. Svårt att visualisera sånt om man inte fått göra det LIVE. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
AB här, började som KB.
En mycket praktisk fördel är att kreditgivare är betydligt mer vänligt inställda till AB än övriga bolagsformer - även som ett nystartat bolag har du kredit (om än med låg limit) direkt från de flesta leverantörer. Dessutom ser det ju seriösare ut mot kunder m m. Och en STOR nackdel med enskild firma är att åker företaget på någon betalningsanmärkning är det DU personligen som gör det. Det är ganska lätt att vara någon dag sen med skatten två månader i rad, och då sitter du där med en anmärkning och är ekonomiskt handikappad i tre år. För att inte nämna risken att det går dåligt, drar på sig skulder, och kanske t o m kursar. Då kan du bli stamkund hos Kron-Olle för resten av livet! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Behöver du ta in delägare eller kaptial är det lite enklare med AB. Du tar en mycket mindre personlig risk.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vad händer om jag skriver Mittföretagsnamn AB på mina fakturor, trots att det inte är ett AB eller jo det är det ju.. Alpers bolag är det. Funkar det ?
:lol: EDIT: Haha, vad är kron-olle för något ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Genom en titt på orgnummer kan de lätt se att det inte är ett riktigt "AB" och antagligen dra öronen åt sig. (Om du inte har enskild firma och är född 1955, då blir det lite svårare att genomskåda ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
jag har ett handelsbolag... Men skulle gärna konvertera till ab.. men om jag skulle få 100 lapp över så tror jag att jag hellre köper ny bil.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Bildade nyss om min privata firma från enskild till AB. Köpte ett lagerbolag. Anledningen var att jag tog in en delägare, och då passade vi på.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|