FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Om man har en sida som har mycket trafik och ständigt återkommande besökare, så cachas ju css hos klienten.
Men om man nu ständigt jobbar med sidan och uppdaterar med nytt innehåll och nytt utseende, och lägger till ny information i cssen för sidan så blir det ju ett problem att återkommande besökare kanske har en cachad fil och delar av sidan ser miffat ut. Idagsläget byter vi namn på cssen för varje publicering det är ju sisådär krångligt, men det måste finnas en smidigare lösning? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En vanlig lösning är ju att man lägger till en tidstämpel/slumpat nummer.
Kod:
<link href="css/style.css?time=<?php echo time(); ?>" rel="stylesheet" type="text/css" /> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Fredrik S: Det betyder ju att den inte cachas alls. Låter inte speciellt smart att den aldrig cachas om man den uppdateras någon gång ibland.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Har du något annat förslag som ger önskat resultat så är det välkommet. Jag har jiddrat en hel del med olika headers för lösa problemet med att användare har en gammal css cachad, men det brukar sluta med samma gamla fullösning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Fredrik S Ja den lösningen var ju intressant men det är som WizKid säger att cache på css försvinner helt, och den är ju väldigt bra när den väl fungerar så jag vill inte kompromissa. Nu vet jag inte om det är möjligt.. men det är ju därför jag frågar =)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Banned
|
Lägg till ett sessions id. Så att CSSn cachas under sessionen...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Hmm...
Annars kan man göra så här. <style type="text/css" media="screen"> <!-- @import url("); @import url("); --> </style> Om jag inte minns fel cachas det då. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Varför inte sätta ett nummer för varje publicering, och öka det med 1 för varje publicering?
<link href="css/style.css?time=<?php echo $publnr; ?>" rel="stylesheet" type="text/css" /> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Såhär är nog det lättaste:
<link href="css/style.css?<?php echo filemtime('css/style.css'); ?>" rel="stylesheet" type="text/css" /> Då får du timestamp för senaste gången du ändrade i filen. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|