Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webshoppar baserade på öppen källkod

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-30, 21:28 #31
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by www.ericssonstrading.se@Oct 30 2007, 19:18
Hejsan intressant tråd. Jag funderar på att byta min nuvarande www.ericssonstrading.se till ubercart från Drupal. Ngn som kan säga ngt om denna shop?
Den är väl knappt ur betastadiet än? Sist jag kollade så fanns det inte stöd för svenska standarder.

Jag skulle, och kör X-Cart med modifieringar tills Magento kommer släppas på riktigt. Då kan man gråta av lycka. Alternativt Storesuite, kommer också bli grymt.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-30, 23:56 #32
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Wojt@Oct 30 2007, 22:28
Jag skulle, och kör X-Cart med modifieringar tills Magento kommer släppas på riktigt. Då kan man gråta av lycka. Alternativt Storesuite, kommer också bli grymt.
Jag förstår inte helt vad det är som du tycker är så revolutionerande med Magento? Nu har jag inte kollat koden, men jag har gått igenom deras admin och konstaterade ganska snabbt att det var ganska basic. Det nödvändigaste finns, men inte mycket mer. Så vad är det enligt dig som skiljer Magento från andra lösningar? Jag kunde inte hitta något som gjorde det extraordinärt.

Jag vill också "gråta av lycka", men jag kan inte se något i Magento som gör mig tårögd . Du får gärna motivera din begeistring så att även vi andra kan låta oss hänföras.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-31, 00:41 #33
NordicNature NordicNature är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2007
NordicNature NordicNature är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av weetabix
Citat:
Ursprungligen postat av NordicNature
Jag funderar på att använda Virtuemart, men om det är nåt som är dåligt med den så får ni gärna tipsa om det... Wojt?
det är ok, nuvarande version saknar några saker för att vara riktigt bra.

- fler bildstorlekar (tumnagel, stor, sketastor... idag är det bara tumnaglar och stor).
- ett bättre templatesystem. nu är det ganska mycket pillande i koden på sidor och det är dåligt när man skall uppgradera virtuemart.
- många element är det hårdkodat css på, vilket gör det omöjligt att flytta variant-valrutan utan att gröta i deras kod.
- ett snyggare gränssnitt för kassan/beställningssedeln/kundsidorna som grund så man inte behöver arbeta med att snygga upp det om man inte absolut måste.
- halvklumpigt interface för att mata in produkter, missar man något och sparar så får man gå över all information igen då vissa fält töms.
- man kan inte välja en egen ordning på produkterna.
- klumpigt sätt att hantera extrafält i kundinformationen.
- det går inte att lägga en order utan att registrera sig i systemet (vilket iofs är rätt strömlinjeformat).

jag råder dig att testa ordentligt innan du väljer virtuemart som plattform. installera joomla och vm lokalt i din dator och mecka lite med shopinställningar och de templates som finns där.

trots att det saknar lite grejjer så gillar jag virtuemart, ser fram emot kommande versioner.
Ok, jag ska testa Virtuemart och Joomla.
Jag tog hem xampp så jag kan göra det direkt på datorn.
Lite onödigt av mig att köra igång FTP servern bara... hehe... FTPa filer till min egen dator på samma hårddisk... :blink: tänkte inte på det... :lol:
NordicNature är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-31, 00:57 #34
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by Gustav@Oct 31 2007, 00:56

Jag förstår inte helt vad det är som du tycker är så revolutionerande med Magento? Nu har jag inte kollat koden, men jag har gått igenom deras admin och konstaterade ganska snabbt att det var ganska basic.

Hela systemet är modulärt, du uppgraderar kärnan medans du slipper skriva över gammal kod om du modifierat systemet. Det finns ingen annan e-handelslösning idag som stödjer detta, som är gratis. Fungerar i stil med Drupal.

Inbyggd SEO.

Modifierbart precis hur som helst, extremt flexibel arkitektur, vare sig det är design eller funktioner. Visst går det med alla system, men det handlar om hur mycket tid man lägger ner, inte om det är möjligt eller inte.

Kommer att innehålla mängder av funktioner redan out of the box.

Kommer att vara internationellt kompatibel. Det är väldigt krångligt idag då alla e-handelslösningar inte klarar av att hantera EU och VAT problem tack vare korkade utvecklare.

Inbyggd sökmotor baserad på Lucene tror jag det var. Som fixar stavningar, och precis som google så visar den förslag osv. En väldigt viktig punkt som måååånga struntar i. Internet handlar om Sök, och att hitta.

Enterprise-vänlig och extremt skalbar. Kan du skala upp vilken plattform som helst när du blir stor? Oftast inte.

Plus en massa annat som jag inte kommer på just nu.

Det är väldigt basic nu eftersom det är beta, men det som komma skall kommer ändra allting.

Vänta och se.
Oläst 2007-10-31, 08:53 #35
freakaliss avatar
freakalis freakalis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem
freakaliss avatar

Citat:
Originally posted by Wojt@Oct 30 2007, 22:28

Den är väl knappt ur betastadiet än? Sist jag kollade så fanns det inte stöd för svenska standarder.

Vilka svenska standarder är det du syfter på som inte ubercart stöjder?

Jag hade i vart fall inte bytt system "så länge" det är ändå endel pengar som måste investeras. Ubercart likt magento är system som redan används och kommer användas betydligt mer inom en snar framtid.
freakalis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-31, 14:40 #36
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by freakalis@Oct 31 2007, 09:53
Svensk moms, VAT och allmänna regler för e-handel och svenska betalningslösningar tex. Det saknades även mycket grundläggande funktionalitet, men det var väldigt ungt då. Ser att det fortfarande är i alfastadiet. Skulle känna mig osäker på att köra en sån lösning live.

Men de kanske har fixat det nu?

Med "så länge" menade jag om man började köra en webbutik idag och vill komma igång snabbt. Annars hade jag givetvis använt det som redan körs tills vidare. Att byta flera gånger är inte särskilt smart eller ekonomiskt.

På Magento skall jag även tillägga:

Multi-butik support. Kör en plattform med flera olika butiker där ordrar samlas på ett och samma ställe.

Ett API som snart lär släppas, vilket kommer göra det enkelt att koppla ihop Magento med andra lösningar som tex ekonomiprogram, helpdesk osv.
Oläst 2007-10-31, 15:31 #37
freakaliss avatar
Medlem

Medlem
freakaliss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
Citat:
Ursprungligen postat av freakalis

Svensk moms, VAT och allmänna regler för e-handel och svenska betalningslösningar tex. Det saknades även mycket grundläggande funktionalitet, men det var väldigt ungt då. Ser att det fortfarande är i alfastadiet. Skulle känna mig osäker på att köra en sån lösning live.

Men de kanske har fixat det nu?
Jepp det finns stöd för moms. Betalmoduler finns färdiga api:er för.

Både ubercart och magento går att bygga bra ur sökmotorsynpunkt.

Eftersom ubercart bygger på drupal kan man även ta hjälp av alla redan utvecklade drupalmoduler som t.ex. nyhetsbrev, blogg, polls, betysättning, CCK etc. Allting är ju modul baserat så det handlar bara om att aktivera rätt moduler. Saknas någon modul är det hyffsat enkelt att bygga själv.
freakalis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017