FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Jag har en länk på www.kopabostadguiden.se/lathunden.php som leder till en Excel-fil. Jag gjorde en kodsida som räknade antalet klick på den (mha en go.php?raknaklick=excelbladet som innehöll en Header(excelfilen)...) som verkade fungera bra men det var inte speciellt stabilt. Misstänker att det borde finnas nåt betydligt lättare sätt att räkna klick på denna länk, alt räkna nedladdningarna direkt. Någon som vet/kan? Allra helst en lösning i php. // Christoffer Edit: Jag har sökt, men inte hittat nåt som passar för denna fråga... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Enklaste sättet är väl egentligen att titta i webserverns accessloggar. Där kan du ju se vilka filer som laddas ner...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag räknar klick på ett antal hundra tusen filer på det sätt du beskriver. Dvs ett php script som levererar filen.
Gör du kanske något fel? Sätter du rätt content-type? Sätter du Content-Length rätt? Såhär gör jag: $fname = filen på server. $filename = filnamnet. Kod:
// Fetch and send the file $file = file_get_contents($fname); header("Content-type: application/octet-stream\n"); header("Content-disposition: attachment; filename=\"$filename\"\n"); header("Content-transfer-encoding: binary\n"); header("Content-length: " . filesize($fname)); print $file; |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ditt sätt är nog bäst, det är det jag använder mig av, men jag gör det hela osynligt med mod_rewrite.
RewriteEngine on RewriteRule ^(.*) ../download.php?filename=$1 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för alla svar. Känner att jag borde gräva lite djupare i min php-fil och inte köra så mycket trial-and-error programmering.
Ska testa det ni beskriver och läsa på lite mer om detta. Stort tack! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
http://planetsourcecode.com/vb/scripts/Sho...Id=916&lngWId=8
En snabb sökning på google ger massvis med olika kåder som just demonstrerar detta... Har du tillgång till servern via skal, så kör: Kod:
cat apacheloggfil | grep "Filen" | wc -l |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|