Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur lika får en annan site vara?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-13, 03:16 #1
oddholst oddholst är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Medlem

Hello.

Jag har en liten fundering på en site. Det skall vara en sorts söktjänst, men jag vet inte riktigt ännu hur jag skall utforma den. Jag har ett par krav på den innefattande bl a att den skall vara enkel att använda och att den skall vara resurssnål för klientdatorn.

Jag är inne på ett utseende där resultaten presenteras ungefär som de stora sökmotorerna presenterar dessa. De brukar vara en rad med rubriken, en eller två rader med beskrivning eller utdrag från sökinnehållet och sedan en rad med länkinfo och annat smått och gott om sökningen.

Såväl Google, Yahoo, Live och tjohoo har listor som är väldigt lika varandra, såväl i funktion som till utseende. Låt säga att jag nu skulle få för mig att göra en sådan lista, finns det någon risk då att jag kan bli anklagad för plagiat, renomesnyltning, varumärkesintrång eller liknande. I dessa fall kan man väl ändå hävda att denna metod är så vitt spritt och använt att ingen kan göra anspråk på detta?

Fundera på detta, ni...

Under tiden drar jag nog på semester igen. Cya!!
oddholst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-17, 17:06 #2
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
Har WN som tidsfördriv

Förmodligen så är det ingen som har copyright på de 3-4 raderna text.
Ta en titt på följande sökmotorer, alla är likadana. Så jag tror förmodligen inte att du lär bli anklagad.

http://search.live.com/results.aspx?....y=0&go=Search
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...%B6kning&meta=
http://search.yahoo.com/search?p=web...8&vc=&fp_ip=BE
http://www.seek.se/index.php?t=webse...master+network
http://sesam.se/search/?q=webmaster+network&c=d

Lycka till!
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-18, 14:40 #3
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Nu har jag inte koll på alla sökmotorer där ute, men vad jag kan se så har alla funktionaliteten att söka på bilder, video mm, och naturligtvis den ordinarie sökfunktionen. Varför inte kombinera bild och text funktionen, så att de sökresultat som visas, visas även med bild. Sen kan man ju styla detta så att det blir mycket snyggare än de andras sökmotorer.

Alla listar sökresultaten rakt ner (finns en anledning, men ändå), testa utveckla en lösning där man listar dem i sidled.... jag tänker på något som liknar menysystemet i en Mac maskin längst ner.. Våga vara annorlunda.

Kanske flummade til det lite nu...
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-19, 22:43 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Brazzan@Aug 18 2007, 14:40
Nu har jag inte koll på alla sökmotorer där ute, men vad jag kan se så har alla funktionaliteten att söka på bilder, video mm, och naturligtvis den ordinarie sökfunktionen. Varför inte kombinera bild och text funktionen, så att de sökresultat som visas, visas även med bild. Sen kan man ju styla detta så att det blir mycket snyggare än de andras sökmotorer.

Alla listar sökresultaten rakt ner (finns en anledning, men ändå), testa utveckla en lösning där man listar dem i sidled.... jag tänker på något som liknar menysystemet i en Mac maskin längst ner.. Våga vara annorlunda.

Kanske flummade til det lite nu...
Jodå.. Jag har testat med ett par olika varianter.

Bl a:
- Som nät, där bilder på resultaten ligger i fyra rutor per rad med lite text under.
- "Klassiskt" sökmotorresultat.
- Kompakt, med en rad per resultat.
- Två resultat i par där den ena har bild i vänsterkanten och den andra i högerkanten.

Den sista var dels lite komplicerad att få bra i de olika webbläsarna (komplicerade html-tabellstrukturer) och dels så såg den rörig ut.

Den näst sista ger lite för lite information tycker jag. Kanske i mobilversion...

Det lutar åt nån variant på de två första.

Det verkar som att jag kan vara ganska lugn då. Det lär ju finnas nått rättsfall för ett antal år sedan när nån näthandelsbutik hade tagit fram nån "lösning" som minimerade antalet musklick för att göra det lättare för kunderna. Sen stämde de andra som gjorde likadant. Nån som vet mer om detta?
oddholst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-19, 23:29 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Vad sägs om att man kan välja?
"Dadada-vad din sökmotor heter"-search och classic-search.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017