Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Stort haveri hos Bredbandsbolaget tystas ner

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-11, 20:03 #21
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
ADSL_G.dmt.bis_DELT verkar oxå vara stabilt, jag kom upp i 10/1 med den. Alltså valet två rader under på bilden.

Edit: ADSL_G.dmt.bis_AnxM är lika stabilt men endel av frekvensgapet använts för att få en högre upload..

Undra om inte jag ska söka jobb på Bredbandsbolagets support :P
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-11, 20:24 #22
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Lumax Lumax är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 610
Citat:
Originally posted by Oskar Lindgren@Aug 11 2007, 20:03
Edit: ADSL_G.dmt.bis_AnxM är lika stabilt men endel av frekvensgapet använts för att få en högre upload..
Jag sitter på deras Lucent-plattform och vad jag vet så är inte den uppgraderad till Annex-M, så det är Annex-A som gäller här dessvärre. :/
Lumax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-11, 20:30 #23
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Mitt BBB går upp och ner som en studsboll. Som tur är har jag Tre´s turbo3g-modem också!
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-11, 20:43 #24
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Fick iallafall en trevlig nyhet nyss. Föreningen har omförhandlat med BBB så vi betalar 175/månad inkl. telefon (exkl samtal).
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-11, 20:54 #25
RickardPs avatar
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 515
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
RickardPs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 515
BBB ADSL2 24/1 och har problem periodvis med att den byter IP-nummer utan att jag märker det.. jag kör en router som antagligen ordnar allt men jag borde märka medans jag sitter och surfar att något händer... kanske jag inte råkar surfa just vid det ögonblicket den byter men men och BBB säger att det måste vara något med min utrustning för dem har inga problem...

Jag byte till 20/3 för några månader sedan när det kom och gick väl bra tills dess att man började spela spel och hade då kanske 3 gånger så mycket mer i PING vilket i normala fall var högt innan jämfört med många andra operatörer.

Ringde BBB och efter ett par samtal fick jag svaret att det är ett PINGFILTER när man kopplar in 3mbit och han sa att jag kan koppla bort det om du vill så sa han att det kan dröja någon timme innan det är borta...

Efter ett dygn var det fortfarande samma problem och ringde up igen och fick snacka med en som sa att det verkar inte gå att stänga av mid 3mbit upload så han skulle testa sätta på 1mbit och stänga av och skulle det strula skulle jag ringa up igen...

Då kan jag lova det blev bra ping, näst intil lika bra som Telia =) men inte riktigt, alldrig varit så bra ping förut men men.

Helt plötsligt en dag började det strula igen med PINGen så ringde up och då var pingfiltret på igen...

hel skumt men dem stängde av och efter det har jag endast ibland ip byte problemet samt att DNS slutar fungera under en tund och kommer igång igen..

hade jag inte fått lov att pröjsa aktiveringen av nytt nummer och fast telefon hade jag bytit till Telia för länge sedan.
RickardP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-11, 20:59 #26
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Jag har också upplevt en hel del problem med uppkopplingen. Förra året hade jag ren katastrof-uppkoppling då mitt internet kopplade ner konstant. Kan säga att det var riktigt frustrerande att spela poker-turneringar och ha toppenbra händer när internet slutade fungera under spelets gång.(klienten la ju min hand automatiskt då.)

Hur som helst, efter många samtal så fick jag felsöka och dom provade att sänka hastigheten samt. skicka ut ett nytt modem. Det fungerade, det jag då glömde var att fråga hur snabb uppkoppling jag hade. Dom hade satt ner det till 8mbit trots att jag betalar 399/månad. Så i ett år har jag betalat 399 helt i onödan, men det får jag nog skylla mig själv för.

Så började problemet igår, märkte hur min bärbara logga in å ut hela tiden på msn. Jag ringde idag och frågade vilken hastighet mitt bredband låg på, 8mbit säger dom då. Samtidigt så märkte jag att det kostar 349:-/månad för "upp till 24mbit". Denna prissänkning har dom haft i 7 månader och har fortfarande inte lyckats att flytta över dom gamla kunderna till den kostnanden.

Så i 7 månader har man betalat 50:- för ingenting, samt. haft 8mbit (det skulle kosta mig 319:- i månaden för 8mbit)

Precis som ngn annan skrev så erbjöd dom mig en fri bredbandsmånad vilket var okej för mig, men det suger rejält att man samtidigt har godkänt avtalet till att betala för mkt bara för att man betalar sin räkning. Hur många brukar kolla om det är en prissänkning på sin bredbandsleverantör?

Vet inte om jag ska prova på lösningen ni beskrev i tråden, eller om man ska vänta och hoppas på ett mirakel från BBB:s håll?!
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-11, 21:53 #27
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Jag har varit i kontakt med BBB's support nu. Det tog bara 20 minuter att komma fram nu på kvällen.

De har börjat skicka ut ny firmware till alla modem eftersom det var fel på den gamla (precis som jag misstänkte från början). Detta påbörjades kl 20 men det kommer ta lång tid innan hela Sveriges BBB-ADSL-modem fått den nya firmwaren. Starkt jobbat att skicka ut en felaktig firmware, mycket förtroendeingivande.

Vet inte riktigt om jag har för gammalt ADSL-modem, men tror inte jag kommer åt dess interna webbsida när jag kör fast ip publikt för den verkar ju inte svara på några anrop mot det interna IP't heller. Får väl förmodligen stå ut med instabiliteten några timmar till.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 13:26 #28
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
THLs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
Upplever samma sak här i Stockholm. Jag löser det genom att stänga av modem i nån sekund sedan hoppar det igång igen. Frustrerande!

Upplever även att jag tappar uppkoppling när jag laddar upp mycket filer via ftp t ex ett forum som vBulletin.

/Thomas THL

Citat:
Originally posted by Marcus@Aug 11 2007, 12:25
Jag tänkte bara höra om det är någon annan här på WN som har Bredbandsbolaget som leverantör för Internet via ADSL?
Både jag och några jag känner har omfattande problem med internetuppkopplingen (via ADSL) från BBB vilket innebär att ADSL-modemet tappar anslutningen mot Internet totalt under mellan 45 till 60 sekunder. Uppkopplingen tappas med jämna mellanrum ca var 5:e minut (4 min och 20 s uppmätt senast). WAN-lampan indikerar detta tappet genom att slockna under ca 30-40 sekunder för att sedan börja blinka för att indikera länk-försök igen vilket tar ytterligare 10-15 sekunder innan det lyckats. Detsamma gäller för mina vänners uppkoppling just nu, som går ner med lika jämna mellanrum som min - fast med ett antal sekunders förskjutning.
BBB rapporterar på sin hemsida igår kväll följande:
Citat:
(Nätproblem @ 2007-08-10 18:19)Vi har för närvarande en känd driftstörning som kan leda till att vissa kunder tillfälligt tappar uppkoppling. Problemet är känt och arbete att lösa det pågår. Modem, telefonidosor och trådlösa dosor kommer automatiskt uppdateras. Det är viktigt att de är inkopplad och påslagna. Upplever du problem med bredbandstjänsten, telefoni eller digital-TV, koppla tillfälligt ur strömkontakten till din bredbandsutrustning under några minuter och anslut den på nytt. Låt därefter din bredbandsutrustning vara igång under kvällen och natten.
Jag har både låtit ADSL-modemet varit urkopplat under några minuter samt låtit den varit igång under kvällen och natten, precis enligt deras uppmaningar men inget har alltså hjälpt.
Utifrån det dom skriver och den typ av problem som finns kan man snabbt dra slutsatsen att problemet beror på BBB:s egna uppgraderingsförsök av firmwaren i ADSL-modemet. Att BBB inte testar igenom sin firmware ordentligt innan de skjuter iväg en uppgradering som stora delar av Svenska befolkningen är så beroende av är häpnadsväckande och kan inte annat än säkerställa deras bottenposition som Sveriges i särklass dyraste Internetleverantör som ger minst stabilitet och service för pengarna.
Redan tidigare i veckan hade även jag alltså det här problemet och mina vänner (som för övrigt bor på helt annan ort i Sverige än var min uppkoppling finns, har haft dessa problem under flera veckor till och från). Det enda Bredbandsbolaget gjorde vid kontakt med supporten, var att sänka deras överföringshastighet på uppkopplingen vilket alltså inte resulterade i någon förbättring. Man kan även läsa http://awnawn.blogspot.com/2006/06/svar-fr...bolaget_28.html att dom hade stora störningar redan i juni.
Eftersom jag dessutom endast har telefoni, i form av IP-telefoni som går via den uppkopplingen så fungerar alltså inte heller det. Att Bredbandsbolaget, som många varnade mig för innan jag valde dem som leverantör, har fruktansvärt dålig support med långa telefontider (mer än 5 minuter) gör såklart inte saken bättre. Antar att detta är en läxa man får lära sig för att man trotsade uppmaningar att välja någon annan leverantör.
Oavsett hur stora eller dåligt rykte dom nu har så är det svårt att acceptera att man ska behöva stå ut med alla dessa problem när man ändå betalar 399 SEK per månad för en produkt som många konkurrenter uppenbarligen levererar bättre och betydligt billigare. Kan ju tillägga att jag inte haft möjlighet att få bredband via någon annan leverantör och därför varit utlämnad till BBBs tjänster. Jag hoppas verkligen IDG granskar BBB en gång för alla så att de åtminstone får lite mer press på sig att hålla stabilitet.
Skulle alltså vara intressant att höra om fler här på WN upplevt samma problem med Bredbandsbolaget under sommaren?
THL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 17:36 #29
jihoakim jihoakim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 56
jihoakim jihoakim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 56
Jag har bbb/adsl 24+ tror jag det heter.. har en längre tid haft liknande problem.. dock går anslutningen ner flera timmar åt gången. Efter många samtal med support kommer vi fortfarande inte fram till vad som iorsakar det. Jag hotade med att säga upp mitt konto och fick 160 kr rabbatt i 6 månader. så tänkte rida ut den och sen säga upp igen.. problemen kommer dock mer och mer sällan nuförtiden.. men är inte helt borta.
jihoakim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-14, 05:35 #30
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Nu återkom problemet med att modemet dissar för mig, nån fler som har samma problem?
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017