Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Zend Framework: Action name case insensitivity

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-08, 19:18 #1
Dynamic Dynamic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Medlem

Det må vara värmen idag men jag kan inte förstå hur jag ska få rätt på det här i Zend Framework (1.0.1), PHP 5.2.3:

Antag att jag har två sökvägar:

http://www.exempel.com/index/my-script
http://www.exempel.com/index/myscript

Båda sökvägarna kommer att anropa metoden "myScriptAction()" i "IndexController" (tyvärr). Problemet är att ViewRenderer kommer vid det ena anropet försöka rendera my-script.phtml och vid det andra myscript.phtml, vilket är lite jobbigt eftersom bara en av dem finns.

Helst skulle jag vilja att sökvägen som slutar på "myscript" inte hittade någon action-metod och togs hand om av 404-felhanteringen.

Är det jag som är fått någon om bakfoten, finns det något sätt att aktivera case sensitivity i PHP/ZF eller finns det någon annan lösning?
Dynamic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-12, 16:14 #2
Medlem

Medlem

Är det så att ingen använder Zend Framework här (vore ju väldigt lustigt dock) eller är det bara att ingen har en lösning?
Oläst 2007-08-12, 20:19 #3
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Förstår inte problemet, har precis börjat använda ZFW så jag är inte någon stjärna, men vilken renderer du vill använda kan du ju bestämma själv i controllern: $this->view->render('renderfil.phtml'), och vad har bindestreck med case sensitivity att göra?

Edit: Det där exemplet är dock från en gammal version av ZFW, typ 0.3 eller nått, så om det fortfarande är aktuellt vet jag inte.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-12, 21:01 #4
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Mycket flitig postare

Känns som en bugg. "-"-tecknet verkar plockas bort när den letar efter action men inte när den letar efter template.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 13:42 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ZN
Förstår inte problemet, har precis börjat använda ZFW så jag är inte någon stjärna, men vilken renderer du vill använda kan du ju bestämma själv i controllern: this-view-render(renderfil.phtml), och vad har bindestreck med case sensitivity att göra?
Edit: Det där exemplet är dock från en gammal version av ZFW, typ 0.3 eller nått, så om det fortfarande är aktuellt vet jag inte.

Det stämmer att i tidigare versioner skötte man renderingen manuellt. I version 1.0 (kanske tidigare) är det dock helt ändrat och görs automatiskt istället (ganska skönt).

Citat:
Ursprungligen postat av WizKid
Känns som en bugg. --tecknet verkar plockas bort när den letar efter action men inte när den letar efter template.
Då är vi två på samma sida i varje fall. Man vill ju inte rapportera "en bugg" som inte är en bugg. Tycker dock att det är ett misstänktsamt uppenbart problem för att ha kommit med i produktionsreleasen.
Oläst 2007-08-13, 14:23 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Dynamic@Aug 13 2007, 12:42
Då är vi två på samma sida i varje fall. Man vill ju inte rapportera en bugg som inte är en bugg. Tycker dock att det är ett misstänktsamt uppenbart problem för att ha kommit med i produktionsreleasen.
I värsta fall stänger de bara buggrapporten om den redan finns eller det ska vara så. Får gärna skicka ett PM när du postat en buggrapport så jag kan följa vad som händer.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017