FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej!
Har ett litet mysterium. Har två externa hårddiskar som jag kopplat in för att backupa en jäkla massa grejer. Jag kopplar in dem och det låter som vanligt ett litet "pling" och i högra hörnet kommer det upp ny maskinvara el. dyl.. Går jag in på säker borttagning av maskinvara så hittar den båda två (en samsung och en WD).. Nu till problemet, går jag in på den här datorn så finns dem inte där.. Jag kommer inte in på dem på något sätt. Det är första gången jag använder dem och de skall formateras till fat32.. Men det är ju inte så lätt då dem inte hittas.. Någon som vart med om detta tidigare? En lösning hade löst en jäkla massa problem :S Mvh Jonas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kör compmgmt.msc och klicka på Diskhantering. Nu ska du kunna fixa till din HD.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ah nu löste det sig.. Tittade lite längre ner, tack Jan!
Meeen då blir det en följfråga.. Disken måste formateras som FAT32, men det gick bara att välja NTFS.. Hur kan man formatera den till FAT32? Har för mig det går att göra via cmd på något sätt? Någon?? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
CMD --> format
För att få lite mer hjälp om format så skriv: format /? Rätt för dig borde vara: format f: /fs:fat32 f: får du ändra till rätt enhet |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Först måste du genom diskhantering se till att enheten får en enhetsbokstav. Sen kan du formatera enheten genom format.
Volymetikett behöver du inte sätta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
gaaah nu håller jag på och bli tokig :P tur att vi har Jan här
![]() Nu när jag äntligen trodde att allt var på g så fick jag givetvis felmeddelande efter formateringen: "Volymen är för stor för FAT32" (disken på 80GB) Gör man nu ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, 32Gb är det största som det går att göra en FAT32.
http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;184006 Varför kan du inte använda NTFS? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Med 32k cluster, så är det största 8 terabytes... Edit: Har själv en disk i fat32 på 250gb så, det ska gå utmärkt... Edit2: diskmgmt.msc så ska du kunna göra allt... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|