FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nu har jag tröttnat på att många webbhotell antar att beställningar via Internet är likställda med beställningar gjorda med en underskrift. Senast denna veckan har bolaget www.jx.se skickat fakturor till mig vilka avser webbhotell jag ej beställt. Jx hänvisar till att jag tidigare beställt av dem och att jag genom att använda samma ip-adress(?) därigenom också godkänt avtalet.
Webhotellet www.sajthotellet.se gick så långt som till att skicka sin förlängningsfaktura till tingsrätten vilka givetvis avvisade begäran då inget underskrivet avtal kan påvisas. Crystone gjorde likadant med en domänbeställning som jag ej valde att fullfölja men då jag påpekade för dem att deras metoder icke är i överensstämmelse med svensk avtalslagstiftning så krediterade dessa direkt. För den oinitierade kan det lätt tolkas som att beställningar via en dator har samma betydelse som via fysisk underskrift men så är alltså inte fallet. Detta är givetvis fallet då en dator inte är kopplad till en person utan kan användas av många olika personer. En ip-adress är inte heller kopplat till en person utan till en nätverksadress. Har aktivt använt webbhotellstjänster i främst Sverige och i USA sedan 1998 och i USA är detta aldrig något problem då de använder kreditkort och du måste oftast aktivt acceptera att beställningen görs. Skulle kreditkortet inte fungera så får heller inte leverantören några pengar och webbhotellet stängs ner. Ofta har jag funderat och testat olika domäner och därigenom kopplat sajter till dessa men många gånger så blev det inte som tänkt och då förlänger jag inte heller tjänsterna. För den som fortfarande tror att webb-beställningar har samma betydelse som en fysisk underskrift kan ni också fundera på varför Banker och Staten lägger ner miljarder i utveckling av Bank-ID funktioner eller varför Tele-bolagen alltid kräver en underskrift (även om också muntligt inspelade avtal gäller). Och vad det gäller Tele-bolagen så får de absolut inte automatförlänga ett abonnemang med ett år i förväg utan kundens aktiva godkännande. Vad Webbhotellen försöker åstadkomma är vad vi kan kalla för "negativ avtalsbildning" - dvs har jag inte aktivt sagt upp tjänsten så förlängs den automatiskt. Jx hotar nu med att skicka mitt ärende till kronofogden och tyvärr som ni kan läsa om i http://www.e24.se/dynamiskt/sverige/did_16567081.asp dagens e24 så hamnar JX i samma dager som dessa bluffbolag vilka oseriöst utnyttjar lagens tillkortakommanden. JX verkar bestå av några hårt arbetande människor som antagligen inte vet bättre så jag tycker förutom detta att de har skött sig. Skall jag och min enskilda firma få en betalningsanmärkning på grund av att JX ej följer svensk avtalslagstiftning eller vad kommer att hända? Uppföljning kommer, jag skriver när nya händelser sker i ärendet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|