FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Vi är i behov av att köpa 2 st bra servrar. Vår sida har idag 40 - 50 000 unika besökare per dag med ca 500 000 medlemmar. Medlemmarna tankar ner lagliga mp3 från mellanöstern. Vi sitter på en 100 Mbits Lina Upp/Ned ström. Nu räcker det inte med vanliga datorer längre eftersom dom blir så jättesega efter så mycket belastning. Vi tänker byta ut dessa mot riktiga servrar. Vilken server kan ni rekommendera som skall vara till en HTTP server enbart för nerladdning av MP3 filer och Videofiler såsom wmv mpeg etc! Tacksam för svar. Mvh Hassan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Har du något hum om vilken prestanda ni behöver på hårdvaran?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
För endast hantera nerladdningar krävs ingen prestanda alls nästan, men lär gissa att eran sida är dynamisk i PHP/MySQL?
Är där som det krävs lite mer kraft, skulle sattsat på en HP DL360 med Quad Core Xeon och några GB ram. Eller en DL365 med AMD |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Tack för svaret. Vi skall bara använda servrarna för nerladdning av Mp3, o video. Sidan är i Asp + Mysql och den ligger redan på en annan server. Hassan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Själva nedladdningarna drar inte så mycket kraft? om du har 50.000 unika per dag, laddar alla dom ner en låt? isf har du ca 0.5 anslutningar i sekunden, och det borde nästan vilken OK server som helst klara, tänk på att diskarna kommer skriva/läsa väldigt mycket, så se till att köra några riktigt snabba...
Tror att när du menar att datorerna dom laddar hem från börjar gå segt, så är jag till 99% säker att det beror på att diskarna används fullt ut... Pröva sprida filerna på olika diskar på dom maskiner du har nu, alternativt att skaffa fler diskar... Kolla på en ProLiant DL från HP, dom är ju nästan gjorde för lite mindre saker som kräver mycket disk... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Du får även räkna hastigheten på linan, på en 100Mbit så får du räkna att du max läser 10MB/s från disken vilket är inget. Och då MP3/Filmer inte är så små filer så kan det inte alls bli mycket belastning på diskarna.
Det som är intressant är hur många http request samt mysql frågor per sekund det är. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om ja nu skall ha flera hårddiskar, hur skall jag ha Webbserver på både två? Mvh Hassan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Men Mysql har inget med den servern att göra. Den finns på en helt annan server. Mvh Hassan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Om du behöver mycket plats skulle jag satsa på raid med några diskar, vilken server diskarna spelar ingen roll då du kan köra NFS eller liknande.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Hur ska då D:\ (andra disken) ha en Webserver med?? Förstår du mig? Hassan |