FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag har också jobbat med MFA-sidor och liknande saker. Har fortfarande vissa sådana sidor men jag nyproducerar eller arbetar inte aktivt med några eftersom jag vet att det inte är långsiktigt och därför inte förtjänar min tid. Angående Tshirts.se är det en launchsite för en ny butik. Syftet är att bygga närvaro på google för att göra en butikslaunch och direkt ha ett stort besökarantal inom rätt nisch. Sedan undrar jag också när länkkataloger generellt ansedda som oseriösa? Dessutom förespråkar inte jag en MFA-fri värld. Jag säger bara att ingen kommer tjäna pengar på det inom två år för det är skit, och det vet google och det vet du och jag. Sen att jag själv har lite sådana spöken i garderoben gör inte mig till en hycklare. Jag påstår inte att det är något hemskt som borde förbjudas, bara att det är en dålig affärsidé. Sedan så kan jag väl bara påpeka att jag och Grazzy för den delen berättar i princip allt om oss själva på våra respektive bloggar. Där finns också information om vad vi tjänar pengar på och vad vi sysslar med. Jag beskyller inte Thomas B för att göra något fel, men nog fan är det MFA han sysslar med och om han vill motbevisa någon (jag bryr mig inte) så kan han väl posta länkar till sina sidor om han nu vill vara så öppen och dela med sig som han påstår. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag kanske tolkar "begreppet" MFA fel... :blink: Sedan om det är rätt eller fel är ju en annan diskussion. Jag tror och hoppas på att man i längden vinner på att göra sidor som besökarna gillar, det enda du skriver om är att göra sidor som google gillar... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
MFA nätverk och spam utvecklas i takt med googles motor (glöm inte de andra heller). Finns alltid stora och enkla pengar där. Kan inte påstå det är något kortsiktigt heller, om man arbetar med det. Dock känns det mycket trevligare att sitta på något som enbart inte är "mfa" ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Flitig postare
|
puhh, nu har jag läst igenom hela tråden.
Tack Tomas för den intressanta läsningen! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det vore jäkligt intressant om ni kunde posta länkar till några sidor som ni definitivt anser vara MFA, några som är på gränsen och kanske några som är helt ok.
Var går egentligen gränsen för MFA? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Märk väl det i mitt tycke nödvändiga OCH:et - en sida kan förstås vara skapad för att tjäna pengar enbart med Adsense, men kan givetvis innehålla relevant information. Jämför med din e-post, då brukar det vara ganska lätt att dra gränsen för vad som är spam och vad som är någon form av försäljning av ett faktiskt mervärde. I slutet av dagen är det ändå en bedömningsfråga för dom som har något att säga till om (i det här fallet Google), och ingenjörer och algoritmer kommer säkerligen göra sitt om vi bara låter tiden gå. Så frågan är alltså, som så många varit inne på, är det ett sätt dom Du vill tjäna pengar på och något som du tror på. Alla affärer som inte i slutändan tillför mervärde (och därmed skapar faktisk efterfrågan) brukar med tiden dö ut enligt någon form av ekonomisk evolutionsteori - och då är det ju enkelt att förstå vilken väg MFA ska vandra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
|
Jag tror sökmotorspam och MFA är något som kommer att leva kvar i många år framöver. Google måste utveckla en artificiell intelligens för att få bort det hela. Det är långt kvar innan vi har äkta AI. Frågan är även om man verkligen vill få bort det. Bara därför att det är en MFA-sida som trafiken kommer ifrån så betyder det inte att det är dålig trafik för annonsören. Visserligen fyller sidorna ingen funktion för besökaren (mer än att slussa denna vidare till ”rätt” sida genom en annons). Men inte heller reklambladen som jag får i min brevlåda fyller någon större funktion för mig som mottagare. Ändå tvivlar jag inte en sekund på att jag kommer att få reklam i framtiden.
Som det är nu, så kan Google tweaka sina algoritmer för att få bort en del av skräpet, men folk som driver den här typen av sidor anpassar sig snabbt efter ändringarna. Det var knappast så att seo-branschen packade ihop och gick hem samma tag som meta-keywords slutade fungera i Google. Det samma gäller mfa-branschen. Blir det svårare, så blir det även mer lönsamt för dem som kan hantera förändringarna och anpassa sig. Nu har inte jag några större erfarenheter av att bedriva MFA-sidor. Jag har dock erfarenheter av dem som annonsör. Personligen kan jag inte klaga på den trafiken som jag får till min webshop via adsens och MFA-sidor. Den är inte mindre lönsam än annan trafik som jag betalar för att få. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Nykomling
|
En jämförelse med reklambladen är utmärkt - den kommer faktiskt riktigt nära!
Den dag MFA-sidor (eller vilken annan sida som helst) slutar generera värde för annonsörerna så kommer de att försvinna. Man kan vara förvånad över att så inte är fallet, men så kan man också vara förvånad över att just reklamblad är värt att satsa några pengar på ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jämförelsen är bra men haltar. Vi kommer få se mer och mer MFA men de kommer få mindre och mindre trafik från Google.
Det är att jämföra med att de som får direktreklamen läser den mindre och mindre eftersom de blivit avtrubbade. Google kan redan idag skilja på bra och dåliga sidor även om vissa MFA-sidor säkert slinker igenom. Det finns många bra sätt att hitta MFA-sidor men det bästa är antagligen trafikaspekten. en sida som bara får trafik från google utan riktiga organiska inlänkar är helt enkelt spam. Ge besökaren värde, annars är du en förlorare i det långa loppet. Så enkelt är det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
|
Citat:
Tyvärr upplever jag ingen bra kontakt/relation med Google Adsense, när något är fel eller att ett forum innhåller dåligt material får man statiskt email att jag bör ta bort det och att mitt konto kommer att stängas ner om det händer igen. (det är klart det händer igen, alltid ett nytt forum som slinker igenom mina kontroller) Och varje gång jag skickar en fråga får jag alltid ett statiskt standardsvar, jag upplever kontakten med Google Adsense som robot aktig, och tillråga på allt vet jag många som fått sina konton avstänga av till synes godtyckliga orsaker, så jag känner mkt väldigt otrygg i det hela. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|