FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad behövs för att ett kontrakt ska vara giltigt.
Personen kan ej svenska eller engelska. Funkar det om man har en typ tolk som intygar att personen förstår kontraktet och båda skriver under? Tänk ta kort på personbevis för säkerhetsskull. Vad behöver man för uppgifter om den som ingår i ett kontrakt? Kontakt information eller enbart personbevis och signatur? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hmm, ingen som har någon koll?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Muntligt avtal gäller, signatur och dylikt krävs endast för exempelvis fastighetsöverlåtelser.
Däremot har du en poäng med att personen kanske inte förstår innebörden i avtalet, frågan är då vid en tvist vem som bär bevisbördan: du eller din motpart. Vad sägs om att kontakta en jurist i detta, mig veterligen finns det ingen på det här forumet. Däremot finns det en juridiksektion på företagande.se. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
:/
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Personbevis är inte mycket värt. Giltig ID-handling däremot...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga men det gäller att att någon (ej jävig kan intyga vad som sades)
Skriftligt är att rekommenderas, bådas handlingar ska vara likalydande, avtalet bör vara så enkelt som möjligt. Man bör ange bakgund och syfte, eftersom det kommer att tolkas utifrån det vid en eventuell tvist. Och all text tolkas till författares nackdel. Man kan ju även ha med vad man ska göra vid eventuell tvist Det ska klart framgå vilka parterna är det borde ju räcka med personnummer som vid fastighetsköp, vilket är ett formalavtal. Ha ha jag borde prestera en längre utläggning eftersom jag snart har tenta i handelsrätt. Det finns bara en paragraf vad jag vet som gör avtal ogiltigt, det är typ om du hotar, super ned eller att motparten är berusad eller inte helt hundra. Kolla 3 kap Avtalslagen här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19150218.HTM |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|