FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ring skatteverket och spela in sammtalet. Se till att få med vad hon/han heter som du pratar med samt vad det är för datum och tid
Jag skulle troligtvis också ringa min underbara revisor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Att försöka 'fuska' med krognotor är bara dumt och snålt. Och om det nu inte vore snålt, ja då har ni nog druckit för mycket :P
En av de första sakerna skatteverket tittar på vid revision är just representationskontot... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skatteverket "triggar" (bl.a.) på några nyckelvärden för att bestämma vilka företag som bör granskas. T.ex. hög andel representation i förhållande till omsättningen (särskilt om du samtidigt inte har något på kontot för icke-avdragsgill representation). Hög omsättning utan vinst (=inga skattepengar) drar också till sig uppmärksamhet.
* EDIT stvanign ;-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Schablonen, har jag för mig, är 90 kr per person och det är mat + dryck(inkl alkohol) per dag.
Allt utöver det skall beskattas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur hanterar man beloppet som överstiger schablonen och hur beskattas det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det beskattas precis som alla andra ej avdragsgilla utgifter. Dvs du betalar moms och skatt som vanligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Här är ju ett typexempel när det skiljer mycket mellan de olika bolagsformerna.
Den avdragsgilla representationen är alltid 90 kr + moms per person. Om man klarar att både äta och dricka sprit inom den gränsen så är det helt OK med sprit också. Beloppet över den gränsen blir tillfullo en ej avdragsgill kostnad, dvs man kan bara lyfta moms för de 90 kronorna inte på beloppet över det. Säg nu att jag bjuder ut en kund och notan slutar på 500 kr. Av det är 180 kr + 45 i moms avdragsgillt, resterande 275 kr är ej avdragsgilla. I ett AB innebär det att bolaget måste betala skatt även på dessa 275 kr så att kostnaden egentligen blir 352 kr. I en enskild firma innebär en ej avdragsgill kostnad att resultatet ökar, vilket i praktiken innebär att ägarens "lön" blir högre. På dessa 275 kr måste man alltså betala både sociala avgifter och privat skatt så ungefär 160 kr till, dvs här blir kostnaden 435 kr. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
mvh |
|||