FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Har precis bytt till telia bredband och måste ju köra smtprelay1.telia.com för att skicka smtp mail, dock så fung denna inte från andra nät. Jag hade tidigare bredbandsbolaget som hade autenticering på sin smtp och lät den fungera från alla nät. Chattade med telia support (nedan), men misstänker att det finns bättre sätt + min erfarenhet av telia hittills är inte så bra (orkar inte gå in på det, men jag har aldrig fått så mycket motstridiga och felaktiga besked och instruktioner som när jag försökte beställa bredband från dem i samband med min flytt, blev en månad utan bredband pga detta ![]() Hur gör ni? Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Men allvarligt talat.. "alla leverantörer tvingas till SSL"? Kryptering är ju totalt meningslöst för att bekämpa spam. Nu förstår jag ju vad han menar visserligen, men telia kan inte sätta sig ner och först stänga port 25 och sen efteråt bestämma sig för att bara ta emot @telia.com-adresser i sin egen relay och till toppen på det anklaga smtpservrarna som är blockerade.. herre gud.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Sätt en server någonstans och relaya ut smtp-trafik, jag har en mailserver hemma som lyssnar på annan port än port 25, men skickar ut genom smtprelay1.telia.com. Fungerar kalasbra, har inte haft några problem alls med den varianten. Thunderbird pekar då bara på en domän som pekar på mitt ip.
Något som jag dock tycker är jobbigare är att telia inte har port 25 öppnat innåt så man kan sätta upp en vettig mailserver, just nu har jag ett 3:e parts mailkonto som jag tömmer med med några minuters intervall.. ,) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag använder min egna SSL SMTP server, det funkar bra oavsett vilken ISP jag är uppkopplad mot.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Men om man byter nät så har man teoretiskt också bytt leveratör av Internet och således smtp-server ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
För länge sen, typ 2002 eller nåt, så stängde Telia port 25 totalt.
Ett halvår senare följde andra internetleverantörer efter och stängde även dom port 25, dock bara utgående trafik på port 25. Sedan flera år har Telia samma "lösning", d.v.s. blockerar utgående men inte inkommande trafik. Det går alltså utmärkt att sätta upp en egen SMTP-server som använder Telias SMTP som "smarthost". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det låter ju riktigt lysande att Telia jobbar för att deras kunder ska sätta upp osäkra mailservrar som relayar genom Telias smtprelay1.telia.com...
Och ja, jag tror faktiskt att de flesta inte konfigurerar mailservern tillräckligt säker som tänkt köra denna lösning. Många tycker det är svårt att installera Windows...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det stora flertalet av Telias kunder kör nog inte egna SMTP-servrar, så jag tror inte det är något stort problem.
![]() Ett större problem är dock att trojaner skulle kunna vara skrivna att skicka spam via Telias egen SMTP... Den tekniska lösningen är väl något av en kompromiss, men jag tycker ändå att den är helt okej. Den möjliggör för den tekniskt kunnige att köra egen mailserver samtidigt som de flesta trojaner och skit som används för att att sprida spam inte kan direktansluta mot mailservrar, utan måste helt enkelt gå via internetleverantörens SMTP. Sedan är det väl ingen match för trojanen att kolla upp vad ditt e-postprogram använder för utgående mailserver, trots det tycks det vara få trojaner som jobbar så i dagsläget? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|