Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Återkommande klurigt SQL-queryproblem

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-13, 00:00 #1
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
Jag har ett återkommande problem särskilt när jag joinar ihop tabeller. Hoppas nu att någon klok man eller kvinna här har en lösning… (Jag har säkert bara missat någon uppenbar lösning).

Exempelvis:
Jag har en tabell med bilmodeller, t ex Volvo, Saab, etc. Varje bil har ett antal egenskaper t ex baklucka, taklucka, kombi. Om jag gör en tabell som t ex:

CREATE TABLE bilar (id INT, biltyp VARCHAR, delar SET('baklucka','taklucka','kombi'))

så kan jag lätt hämta att biltypen volvon har 'baklucka,taklucka'

Om jag däremot har en normaliserad (relationell) databas så får jag problemet att när jag joinar ihop biltyp och egenskaper så får jag raderna
volvo, taklucka
volvo, baklucka

Vad jag skulle vilja är något liknande:
SELECT bil, CONCAT(SELECT delar FROM egenskaper) FROM biltyper
som skulle ge mig volvo, taklucka;baklucka

Antingen så är jag inne på helt fel väg eller så finns det någon smidig lösning på problemet, dvs någon bra query som jag missat (jag kan förstås först söka bilmodellen i en query och sedan alla som hör till i en annan med då behöver jag ju göra 51 queries för att visa 50 bilar, vore bra om det gick att lösa smidigare).

Vad jag vill göra är alltså att ställa en query som ger mig en sträng med data från flera rader i en databastabell - det måste väl gå att göra (utan temporary tabeller etc)?

(ursäkta att jag har framställt exemplet så korkat men jag har försök göra det så enkelt som möjligt för att inte komplicera onödigt)
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017