Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Första faktureringen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-04, 13:38 #1
christinawa christinawa är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2007
Nykomling

Jag har precis startat ett företag och gjort mitt allra första jobb som jag nu ska fakturera för. Hur gör jag det? Gör jag en egen faktura som ser ut som de fakturor man får hem? Vad måste ingå? Jag har bara ett vanligt konto till företaget. Räcker det eller måste jag skaffa bankgiro etc?
christinawa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-04, 14:07 #2
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Utseendet på fakturan bestämmer du själv, förslagvis kan du härma ett upplägg från en annan faktura.

För att svara på din fråga så bör Fakturan innehålla följande uppgifter:
- Från Vem - Ditt företags fullständiga namn och adress, momsregistreringsnummer samt uppgift om innehav av F-skattsedel i förekommande fall.
- Till Vem - Kundens fullständiga namn och adress. Kundens/företagets namn skrivs före eventuellt personnamn. Var noga med att ange korrekt kundnamn.
- Fakturadatum - Vilken dag fakturan skrivs ut och eventuellt order/leveransdatum.
- Fakturanummer - Av bokföringen ska det klart och tydligt framgå att alla dina leveranser har fakturerats och bokförsts. Fakturor med förtrycka nummer är därför praktiskt. Skulle du skriva fel på en förnumrad faktura, ska orginalet sparas med påskrift om att den inte använts. I bpkföringen ska nämligen nummerserien vara obruten. Om du numrerar fakturerna själv, ska numren vara i löpande följd.
- Vad Fakturan Avser - Alla kunder vill klart och tydligt veta vad fakturan avser. Därför bör den vara tillräckligt specificerad. Även mervärdesskattelagen ställer krav. För varor: varubetecknig, antal och pris per styck samt datum för försäljningen. För tjänster: antal timmar och pris per timme samt när tjänsten utfördes. Tillkommer t ex utlägg som du haft för kundens räkning. Alternativt kan du hänvisa till följesedel e dyl med detaljerade uppfiter. I så fall blir även underlaget en del av verifikationen.
- Belopp - Total summa att betala. För att det inte ska råda tveksamhet om vilken dag som är senaste betalningsdag bör förfallodagen anges. Vanligt är 30 dagar efter fakturadatum, men 20 och 10 dagar förekommer också. Detta bör du göra upp med kunden vid ordertillfället. För att man ska ha rätt att ta ut ränta vid försenad betalning, ska detta anges på fakturan. Sådan dröjsmålsränta kan tas ut enligt relgerna i räntelagen, t ex 8% över gällande referensränta.
- Moms - Du måste tydligt ange momsbeloppet i både procent och kronor. Det behövs både för din egen skull och för fakturamottagarens. Momsbeloppet får avrundas till hel krona.

Uppgifterna kommer från Att föra bok (PDF) och är väldigt lämplig att läsa igenom som nyföretagare. Där kan du även läsa om faktureringsrutin etc.

Edit: Rättade till några små stavfel (förekommer säkert några till dock )
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-04, 14:45 #3
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Tillägg:
Momsregistreringsnummer och någon text som säger att du innehar F-skatt är lämpligt att få med. Om "Från vem" avser organisationsnummer så är det bra, skriv annars det också.

Att koppla ett bankgiro till ditt bankkonto kan vara en bra idé när faktureringen börjar få fart. Det ser lite seriösare ut.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-04, 16:07 #4
Nykomling

Nykomling

Jättetack för snabba svar! Nu vet jag precis vad som ska vara med på fakturan! Perfekt!

Av ditt svar Kristofer borde det alltså räcka med ett kontonummer på fakturan så här i början innan verksamheten har satt igång på allvar. Tolkar jag dig rätt då?
christinawa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-04, 16:22 #5
FredrikMHs avatar
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Originally posted by christinawa@Jul 4 2007, 15:07
Jättetack för snabba svar! Nu vet jag precis vad som ska vara med på fakturan! Perfekt!

Av ditt svar Kristofer borde det alltså räcka med ett kontonummer på fakturan så här i början innan verksamheten har satt igång på allvar. Tolkar jag dig rätt då?
Ja du kan låta dina kunder göra insättningen direkt till ditt bankkonto istället nu i början. Men bankgiro är snyggare och enligt banker säkrare. Bankgiro är inte speciellt dyrt heller, ca 1000kr/år.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-04, 16:22 #6
Kristofers avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Det finns nog inga måsten när det gäller kontoform osv. Kan dock tänka mig att dina kunder blir sura om du har en annan bank än dem och därför kostar det 0-75kr för dem att göra överföringen till dig, i värsta fall.

I princip alla klarar att betala till plus- och bankgiro och det är väl den standard vi har i Sverige när det gäller fakturor.

Personligen tycker jag du kan köra med bankkonto ett tag tills du har kassa för att öppna ett bankgiro. Det är en kostnad på några hundralappar per år.
Oläst 2007-07-04, 16:44 #7
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Har precis också skickat iväg min första faktura från mitt nystartade företag. Skaffade bankgiro, ringde till telefonbanken (swedbank) efter den sedvanliga kötiden på 5 minuter tog det nån minut att starta ett nytt företagskonto med ett bankgiro, kostnad 250 kr/år.

När det gäller fakturan kan jag rekommendera Visma enskild firma för bokföring och fakturering. Gratis att testa... http://www.vismaspcs.se/butik/defaul...sku=FIRMA.NEDL
Patek Philippe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-04, 21:33 #8
Kristofers avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Ja jag tror det är bäst att ta en mall för fakturor. Visma, SPCS, Hogia - det spelar nog ingen roll vilken.
Oläst 2007-07-04, 21:45 #9
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Min revisor blir galen så fort vi betalar fakturor till vanligt bankkonto, vet inte om det är nåt inbyggt i ryggmärgen hos dem eller så, men historiskt på banken ser det konstigt ut, det går inte dubbelkolla så det kommit rätt och vem som verkligen är innehavare av kontot.
Betalningsdetaljerna kring en vanlig överföring är mindre än vid BG/PG betalning, kanske är nåt med det.

Unicells UniBas kör jag i båda firmorna, funkar riktigt riktigt bra, se bara till att köpa supportavalet, händer nåt är det bra att ha.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-05, 07:43 #10
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Utbetalning till vanligt bankkonto luktar ju svartjobb och fan och hans moster... Men jag ser inget juridiskt hinder för det.

Däremot måste din faktura uppfylla vissa formkrav. Googla lite så hittar du vilka. Trist att ha skickat ut massa fakturor för att sedan upptäcka att de innehåller något litet skitfel (särskilt om man har AB, men då har man förhoppningsvis koll på reglerna kring fakturor).
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017