FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har precis startat ett företag och gjort mitt allra första jobb som jag nu ska fakturera för. Hur gör jag det? Gör jag en egen faktura som ser ut som de fakturor man får hem? Vad måste ingå? Jag har bara ett vanligt konto till företaget. Räcker det eller måste jag skaffa bankgiro etc?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Utseendet på fakturan bestämmer du själv, förslagvis kan du härma ett upplägg från en annan faktura.
För att svara på din fråga så bör Fakturan innehålla följande uppgifter: - Från Vem - Ditt företags fullständiga namn och adress, momsregistreringsnummer samt uppgift om innehav av F-skattsedel i förekommande fall. - Till Vem - Kundens fullständiga namn och adress. Kundens/företagets namn skrivs före eventuellt personnamn. Var noga med att ange korrekt kundnamn. - Fakturadatum - Vilken dag fakturan skrivs ut och eventuellt order/leveransdatum. - Fakturanummer - Av bokföringen ska det klart och tydligt framgå att alla dina leveranser har fakturerats och bokförsts. Fakturor med förtrycka nummer är därför praktiskt. Skulle du skriva fel på en förnumrad faktura, ska orginalet sparas med påskrift om att den inte använts. I bpkföringen ska nämligen nummerserien vara obruten. Om du numrerar fakturerna själv, ska numren vara i löpande följd. - Vad Fakturan Avser - Alla kunder vill klart och tydligt veta vad fakturan avser. Därför bör den vara tillräckligt specificerad. Även mervärdesskattelagen ställer krav. För varor: varubetecknig, antal och pris per styck samt datum för försäljningen. För tjänster: antal timmar och pris per timme samt när tjänsten utfördes. Tillkommer t ex utlägg som du haft för kundens räkning. Alternativt kan du hänvisa till följesedel e dyl med detaljerade uppfiter. I så fall blir även underlaget en del av verifikationen. - Belopp - Total summa att betala. För att det inte ska råda tveksamhet om vilken dag som är senaste betalningsdag bör förfallodagen anges. Vanligt är 30 dagar efter fakturadatum, men 20 och 10 dagar förekommer också. Detta bör du göra upp med kunden vid ordertillfället. För att man ska ha rätt att ta ut ränta vid försenad betalning, ska detta anges på fakturan. Sådan dröjsmålsränta kan tas ut enligt relgerna i räntelagen, t ex 8% över gällande referensränta. - Moms - Du måste tydligt ange momsbeloppet i både procent och kronor. Det behövs både för din egen skull och för fakturamottagarens. Momsbeloppet får avrundas till hel krona. Uppgifterna kommer från Att föra bok (PDF) och är väldigt lämplig att läsa igenom som nyföretagare. Där kan du även läsa om faktureringsrutin etc. Edit: Rättade till några små stavfel (förekommer säkert några till dock ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tillägg:
Momsregistreringsnummer och någon text som säger att du innehar F-skatt är lämpligt att få med. Om "Från vem" avser organisationsnummer så är det bra, skriv annars det också. Att koppla ett bankgiro till ditt bankkonto kan vara en bra idé när faktureringen börjar få fart. Det ser lite seriösare ut. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jättetack för snabba svar! Nu vet jag precis vad som ska vara med på fakturan! Perfekt!
Av ditt svar Kristofer borde det alltså räcka med ett kontonummer på fakturan så här i början innan verksamheten har satt igång på allvar. Tolkar jag dig rätt då? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det finns nog inga måsten när det gäller kontoform osv. Kan dock tänka mig att dina kunder blir sura om du har en annan bank än dem och därför kostar det 0-75kr för dem att göra överföringen till dig, i värsta fall.
I princip alla klarar att betala till plus- och bankgiro och det är väl den standard vi har i Sverige när det gäller fakturor. Personligen tycker jag du kan köra med bankkonto ett tag tills du har kassa för att öppna ett bankgiro. Det är en kostnad på några hundralappar per år. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Har precis också skickat iväg min första faktura från mitt nystartade företag. Skaffade bankgiro, ringde till telefonbanken (swedbank) efter den sedvanliga kötiden på 5 minuter tog det nån minut att starta ett nytt företagskonto med ett bankgiro, kostnad 250 kr/år.
När det gäller fakturan kan jag rekommendera Visma enskild firma för bokföring och fakturering. Gratis att testa... http://www.vismaspcs.se/butik/defaul...sku=FIRMA.NEDL |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja jag tror det är bäst att ta en mall för fakturor. Visma, SPCS, Hogia - det spelar nog ingen roll vilken.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Min revisor blir galen så fort vi betalar fakturor till vanligt bankkonto, vet inte om det är nåt inbyggt i ryggmärgen hos dem eller så, men historiskt på banken ser det konstigt ut, det går inte dubbelkolla så det kommit rätt och vem som verkligen är innehavare av kontot.
Betalningsdetaljerna kring en vanlig överföring är mindre än vid BG/PG betalning, kanske är nåt med det. Unicells UniBas kör jag i båda firmorna, funkar riktigt riktigt bra, se bara till att köpa supportavalet, händer nåt är det bra att ha. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Utbetalning till vanligt bankkonto luktar ju svartjobb och fan och hans moster... Men jag ser inget juridiskt hinder för det.
Däremot måste din faktura uppfylla vissa formkrav. Googla lite så hittar du vilka. Trist att ha skickat ut massa fakturor för att sedan upptäcka att de innehåller något litet skitfel (särskilt om man har AB, men då har man förhoppningsvis koll på reglerna kring fakturor). |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|