FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Från och med nästa projekt sa kommer jag/vi att satsa på att snickra sajter enligt gällande webbstandarder, men nu till frågan: Jag har ett tjugotal sajter som EJ följer denna standard. Dock: a ) De laddar relativt fort. b ) De ser ok ut (oftast likadana) i de flesta webbläsare c ) De fungerar hyggligt kommersiellt d ) De flesta har bra ranking i sökmotorer Vad vinner jag pa (bortsett fran att "programmeringskunniga" ser skillnaden) att låta bygga/koda om alla dessa. Jag antar att det är ett ganska tids och kostnadskrävande arbete. Mycket tacksam för era synpunkter och svar!
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nu bara förutsätter jag att när du säger att "snickra sajter enligt gällande webbstandarder", så menar du att strikt separera utseende och struktur med hjälp av CSS, och även separera javascript helt till egna filer.
Den vanliga besökaren har med största sannolikhet ingen nytta alls av att du skapar dina webbplatser enligt gällande webbstandards. Det du vinner på är att det blir enkelt att göra design-förändringar, eftersom utseendet och strukturen är helt separerat. Du kan t.o.m. göra helt olika versioner av din webbplats utan att pilla med HTML-koden. Det gör även att det är lätt som en plätt att göra att din sida ser snygg ut även för personer som surfar med t.ex. sin mobil, genom att bara slänga på ett till stylesheet och inte röra en enda rad HTML. Det blir garanterat lättare för dina utvecklare att jobba med det också. Ifall en backend-programmerare får en template som han ska lägga på lite PHP/C#/JSP i, så är det betydligt lättare för honom att göra ifall templaten bara innehåller en div, en ul med ett antal li, istället för tabeller i tabeller i tabeller med massa storleksattribut och inline CSS. Fördelen är helt enkelt uppdelningen av ansvar. Du kan sätta en kille på att koda HTML, en på att koda CSS och en på att koda Javascript. Det enda de behöver komma överens om är vilka element som ska ha vilka id, och sen kan alla jobba mer eller mindre individuellt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du redan kan all kodning kan du ta och kolla på den här: http://boagworld.com/standards/
I och för sig är den ur ett kund-perspektiv, men den är värd att kolla in ändå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Även om man säger att man inte bygger enl webbstandarderna så drar man sannolikt fördel av dem och följer dem i viss mån. Webbstandarderna har förändrat hur man arbetar mot webben. Det är många gånger enklare att utveckla, och underhålla en site idag än det var för 10 år sen, och det är billigare, samt ser bättre ut. Det leder till fördelar för dig som utvecklare i form av mindre tidsåtgång. Det leder till fördelar för besökare för att det var/är mer eller mindre omöjligt att upprätthålla nån form av nivå utan standarder , i en värld där alla gör som de vill och utvecklarna måste jobba mot mängder av specifikationer.
Om dina besökare märker om din sida validerar, så är svaret nej, för även om den inte validerar och du har ambitionen att ha hög kvalite så kommer siten se bra ut för dem. Sikta på att följa standarderna för att det inte är svårare än att inte göra det. Och det leder till mkt mindre bekymmer i länden, i stil med det som DeSoto sa och annat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
dAEk, klockrent! Citeringsmaterial, tackar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Tack alla för mycket bra svar!
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ett litet problem är väl ändå att man får sitta och göra ful-hack-lösningar för att det skall fungera bra i IE? Även vissa buggar i Opera lär rättas till via ful-hack. Och det är en aning tidskrävande tycker jag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|