FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har en lite fråga
Låt sig att mitt företag får pengar i förskott ifrån våra kunder, ska jag bokföra det som så 1930 Debet summan 2420 Kredit summan eller 1930 Debet summan 2610 Kredit Momsen 2420 Kredit resterande summan Förklaring 1930 = Chekräkning 2610 = Utgående moms 2420 = Förskott kund Anledningen till att ja frågar är för att jag fått både det ena och det andra svaret och båda kom ifrån skatteverket och/eller revisorer ?? :unsure: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tror du får se över dels din signatur (läs reglerna) samt sidan i signaturen.
En del länkar som inte funkar... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
ändrat
angående sidan där så känner jag att den inte är klar ännu därav en del länkar som inte funkar, men det kommer snart det också, men låt oss få svar på min fråga ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Boka hela förskottet mot ett konto. När det sedan löses in bokar du av från ditt förskottskonto, in på intäktskonto samt redovisar utgående moms. Alternativ 1 alltså, i kombination med en ytterligare verifikation när förskottet nyttjas.
Jag skulle dock gärna vilja få själva affärshändelsen mer detaljerat beskriven innan jag vågar garantera detta.. dvs produkten du säljer samt vad förskottet avser (förskott/presentkort/handpenning etc). Mitt råd är baserat på ett förfarande i stil med presentkort... Förmodar att det är där tolkningsfrågan ligger från de olika parterna..)
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har aldrig tänkt på det här men det är rätt intressant. Hur ska man redovisa moms på just förskott/presentkort? I och för sig spelar det ingen större roll eftersom man vid transaktion senare rättar till ev. momsfel men rent räntemässigt vore det en fördel att inte behöva redovisa moms förrän presentkortet/förskottet används.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
//Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jo man tackar, då är det det andra exemplet då med andra ord
![]() Anledningen till att jag frågar är just då jag fått både det ena och det andra svaret, så det kan vara skönt att vara på den rätta sidan ifrån början så man slipper "trubbel" sen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |