Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

egen musikfil sajt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-06-19, 23:07 #1
senzeis avatar
senzei senzei är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Medlem
senzeis avatar

Det skulle vara kul att satsa på sin hobby och faktiskt dela med sig av sina kunskaper till likasinnade.
man ska ju hålla på med det man kan bäst.
har gjort musik sedan 14 års ålder och är rätt duktig på dom flesta genrer.

Något som hade vart kul var att skapa en site där jag skulle kunna lägga upp gratis musikfiler, såsom trumkomp, synth slingor etc etc (som jag själv gjort) och så får folk ladda ner det helt gratis.

tror att besökarantalet skulle kunna bli stort efter en tid, då gratis inom denna kategori är attraktivt. Frågan är bara om man skulle ha någon chans att synas där ute i vimlet.. speciellt med en budget alá luspank.

Förutom looperman så har jag inte sett ngt direkt alternativ till idén, men 90% av deras innehåll är skräp tycker jag. Dessutom fullt av oärliga samplingar och ljud då det är användare som lägger upp filerna.

Kodmässigt borde det inte vara så mycket, utan mest bygga upp ett stort arkiv med ljudklipp.
Men vad tror ni, är det något värt att satsa på? Är det värt besväret osv?
Måste dock slå ihop mig med ngn som tror på det lika mycke som jag.
senzei är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-19, 23:13 #2
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Med tanke på att det är lönsamt att hosta video så borde mp3 också vara det, sett ur ekonomisk synpunkt med avseende på vad som krävs rent tekniskt, då mp3 < video. Intresset för musik / slingor / samplingar osv är förmodligen mindre än för video ala youtube. Det spelar nog mindre roll, då intresset ändå finns, om du skulle nå en kritisk massa.

Tror det bästa är att kolla upp kostnaderna, fasta och rörliga, för att sedan börja räkna på vad som krävs i besökarantal för att nå en kritisk massa där hela verksamheten går ihop. Krävs att du antar en viss vinst (från annonser?) per besökare givetvis.

Behövs nog inte internredovisning 5p för att få ihop en hyffsad budget, så fram med miniräknaren och börja skissa på kalkylen direkt!
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-20, 01:46 #3
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
Har också haft liknande tankar, och även tankar på att skapa en sajt liknande YouTube där man kan ladda upp sina färdiga låtar om man vill sprida sin musik och få kommentarer och betyg etc. Tror dock att det skulle vara svårt att få vettigt innehåll.

Propellerh ead hade för ett par år sedan planer på en communitysajt dedikerad för loopar etc till Re ason, och skulle tydligen använda Li am How lett som dragplåster till denna sajt. Vet inte om det blivit något av denna, men fick uppfattningen att projektet rann ut i sanden av någon anledning. Tror inte att jag har bättre förutsättningar att lyckas än de hade...
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-20, 01:57 #4
senzeis avatar
Medlem

Medlem
senzeis avatar

Citat:
Originally posted by koala@Jun 20 2007, 01:46
Har också haft liknande tankar, och även tankar på att skapa en sajt liknande YouTube där man kan ladda upp sina färdiga låtar om man vill sprida sin musik och få kommentarer och betyg etc. Tror dock att det skulle vara svårt att få vettigt innehåll.
Propellerh ead hade för ett par år sedan planer på en communitysajt dedikerad för loopar etc till Re ason, och skulle tydligen använda Li am How lett som dragplåster till denna sajt. Vet inte om det blivit något av denna, men fick uppfattningen att projektet rann ut i sanden av någon anledning. Tror inte att jag har bättre förutsättningar att lyckas än de hade...
Ok, Har för mig att propellerhead har en liten "elit" avdelning för lite större namn där dom ger ut demo refills, i förhoppning om att sälja ett par ex. Tror jag har sett DJ Salla med sina anhängare gjort en latino refill bland annat.. kanske den avdelningen du pratar om?

Min tanke var aldrig att låta användare lägga upp egna filer, utan att jag och möjligtvis några andra lägger upp endast. Färdig komponerade / loopningsbara stycken besökare kan använda i sina egna musikprojekt i Fruity, Reason Acid etc etc.

Kvalitets stycken, som många betalar hundra och ibland tusentals dollar för.

Tillägg:

Tror många nybörjare skulle gilla det, eftersom det är svårt att göra bra grejer själv.
Och basutbudet i stortsett alla musikprogram är värdelösa.
Oläst 2007-06-20, 02:21 #5
senzeis avatar
Medlem

Medlem
senzeis avatar

Jag lånar min egna tråd lite för ett liknande ämne inom ljud & musik.

Vart vänder ni er (ni som använder) när ni behöver interface ljud m.m?
Exempelvis "plipp plopp" ljud när någon för musen över ett objekt / knapp m.m.

Är medlem på en site där jag säljer sådant, men om någon känner till liknande sidor så är jag klart intresserad av det med.

Jag har googlat en heldel, men dom flesta sidor tar inte in utomstående oftast, eller så är avtalen helt off.
Oläst 2007-06-20, 02:40 #6
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by koala@Jun 20 2007, 00:46

Helt off topic - men för guds skull.. varför ha mellanrum i namnen? Blir bara fruktansvärt svårläst
kans ke sk a bör ja sk riva så h är he la ti den så sö kmo torerna int e snap par u pp nå got all s frå n sid an?
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017