FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har använt photoshop litegrann ibland men tänkte försöka lära mej det mer ordentligt för att kunna göra egna layoter.
Det jag mest klurar över hur man får saker i linje med varandra, tex jag skapar ett tomt dokument och börjar rita upp ett par boxar som ska innehålla text hur får jag då dom boxarna i perfekt linje med varandra, dom ska ligga i samma höjd. Sen ha samma marginal till kanterna av dokumentet. En annan sak jag stör mej oerhört på är när man försöker flytta ett objekt/text och närmar sen kanten av dokumente så hoppar hela objektet till och sätter sej automatiskt precis vid kanten..går inte att finjustera själv med milimeter-precison, hur stänger man av den funktionen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Välj view>rulers (min version är på engelska) så visas linjaler i kanterna. Klicka på linjalerna och dra med musen in i bilden så blir det en stödlinje.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
view->snap to ...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
aha, tackar =)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett enkelt tips är att sköta alla finjusteringar med piltangenterna. De flyttar de markerade lagret 1px åt gången, eller 10px åt gången om du håller in Shift samtidigt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Håll ner SHIFT samtidigt som du flyttar ett objekt med musen så ser du hur objektet positionerar sig jämte närliggande objekt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du markerar fler lager kan du använda align knapparna i raden under menyn för att snabbt lina upp flera objekt samtidigt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Nykomling
|
Skaffa boken "Teach yourself photoshop in 24 hours" från förlaget SAMS, finns för alla photoshopversioner, både online och i de flesta bokhandlar landet runt.
Gå igenom boken kapitel för kapitel, sitt dagarna i ända till du är klar. När du har gjort det kommer du att ha en helt annan syn på, och förståelse för photoshop. Sedan rekommenderar jag att du kompletterar med gratis tutorials på nätet och kanske med webb-layout-specifika videokurser från lynda.com Det finns naturligtvis andra sätt, där man slipper betala för en bok och för videokurser, men är du helt ny i programmet så är denna metod en av de allra bästa för att snabbt komma så pass långt i sin kunskap om photoshop att man kan använda det i seriöst arbetssyfte. Lycke till. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Eller håll in Ctrl för att tillfälligt ta bort snap-funktionen..
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|