FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har inte så jätte stor koll på vinstskatter och vad som gäller vid vad.
Jag lottar ut ett par signerade skivor av div. kända artister. Men skivorna har vi fått gratis av artisterna själva och vi har inte betalat ett smack för det. Att vara med i tävligen kostar inget heller, men hur är det med vinstskatten? Vem betalar och SKA man betala överhuvudtaget? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ring skatteverket istället. Deras rådgivare är extremt kompetenta och kan hela regelverket. Har varit i kontakt med dem flera gånger i planeringsfrågor och blivit förvånad varje gång över hur bra svar man får.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Som mattias säger ring dom är ju alltid bäst. Själv har jag fått reda på det här " Om man har typ 1-2 enkla frågor och en uppgift (t.ex att skriva en motivering) så behöver man inte bry sig om lotteriinspektionen. Men om man slumpar ut vinnarna bland de rätta svaren så räknas det som lotteri, och då måste man betala skatt på det som deltagarna vinner." |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Om man har en fototävling där användarna får ladda upp bilder där de bästa vinner ett pris. Vilka som vinner utses av en jury. Måste man betala en vinstskatt eller söka tillstånd i detta fall?
En sidfråga till det här kan vara om man låter användarna mms:a in sina bilder via mobilen till ett betalnr. säg att detta mms kostar 5kr måste jag då ansöka om något slags tillstånd för att få ta betalt och får man ens ta betalt i tävling? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Oj, den här tråden har jag glömt bort.
Tack för svaren, jätte snällt. ![]() Jag gjorde de enkelt för mig. Eftersom inget har kostat någonting. Inga pengar har flyttats mellan dom olika parterna så skiter jag i att höra mig för om skatten samt anmäla det på något sätt. Anser att det är orimligt att skatteverket ska sätta ut en skatt på en sån här sak. Alltså, just mitt fall. Isåfall måste de sätta ett värde på själva vinsten vilket inte går. I rätta händer kan skivan vara värt 1000-tals kronor och i andras händer inte ett skit. Kanske lite vågat att chansa, men man lär ju märka vad som händer och kanske lära sig någonting utav det. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|