Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Snåla inte på översättningen!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-06-10, 20:06 #21
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Har WN som tidsfördriv

Jag måste hålla med andi i allt han skriver. Vill man ha en kvalificerad översättning så är det det som andi skriver som gäller.

Den engelska som tillgodoses på gymnasienivå räcker inte långt. Naturligtvis finns det språkbegåvningar som bekräftar undantaget. Själv har jag högsta betyg i engelska från gymnasiet med näst intill noll fel på uppsatser. När jag sedan läste engelska på högskolan så kändes det som om mina kunskaper i engelska var värda lägsta betyg i gymnasiet. Anledningen till det är helt enkelt att lärarna i gymnasiet inte korrigerar alla fel som görs. En gymnasist vet i regel inte vilka fel han eller hon gör.

Om en kund söker översättning och sedan tycker att översättningen blev bra lär väl knappast behöva söka efter en översättare eftersom den som söker inte själv kan bedöma om det är bra eller inte.

Sist, så är en kvalificerad övesättning inte speciellt dyr; billigt i jämförelse med en halvtaskig programmerare.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-10, 20:31 #22
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Originally posted by Westman@Jun 10 2007, 19:35
Vad man gjort är så otroligt mycket mer värdefullt än vad man påstår sig kunna med hjälp av lite papper.
Någon som vågar ge sig på att komma med motargument?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-10, 21:22 #23
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Originally posted by Westman@Jun 10 2007, 19:35
Vad man gjort är så otroligt mycket mer värdefullt än vad man påstår sig kunna med hjälp av lite papper. Särskilt om man inte har tid med förseningar eller att hålla handen.
Om vi nu skall fortsätta på den inslagna vägen och tala om vad saker och ting luktar så vill jag bara säga att dina inlägg dras med en lite unken stank av
"Jag har ingen akademisk examen"-komplex.

/Andreas
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-10, 21:37 #24
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Originally posted by guran@Jun 10 2007, 20:06

Sist, så är en kvalificerad övesättning inte speciellt dyr; billigt i jämförelse med en halvtaskig programmerare.
Skillnaden är att programmeringen kostar lika mycket oavsett antal språk. Ofta behövs en översättare per språk. Översätter man då t ex till 25 språk blir översättningen dyr.
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-10, 21:59 #25
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Vad man gjort är så otroligt mycket mer värdefullt än vad man påstår sig kunna med hjälp av lite papper.
Någon som vågar ge sig på att komma med motargument?
Jo, du har mycket rätt i det Westman. Ibland kan jag tycke att det är värre när fel görs av akademiker. När jag tittar på min hög med kursbevis i min lilla betygspärm så brukar jag inte känna mig så klok utan tanken blir alltid: "Fasen vad mycket jag har glömt bort, men jag har i alla fall bevis på vad jag har glömt."
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-10, 23:37 #26
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av andi
Citat:
Vad man gjort är så otroligt mycket mer värdefullt än vad man påstår sig kunna med hjälp av lite papper. Särskilt om man inte har tid med förseningar eller att hålla handen.
Om vi nu skall fortsätta på den inslagna vägen och tala om vad saker och ting luktar så vill jag bara säga att dina inlägg dras med en lite unken stank av
"Jag har ingen akademisk examen"-komplex.

/Andreas
Haha, ja man kan tolka allt som man vill. Nu är det ju tack o lov så att de flesta högre utbildningar (program) kräver lite mer prestationer och ger mer än bara ett kursbetyg. Exjobb, avhandlingar etc.

Jag har aldrig varit imponerad av certifieringar och betyg, jag har en pärm full av dem. Om du vill kalla det för någon form av komplex så är det ok med mig.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-11, 20:31 #27
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
En översättningsfirma översatte ordet "bergochdal-bana" till "mountain and valley track"... Första och sista gången dom kontaktades av vederbörande
Innocast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 03:00 #28
Kondomkungen.se Kondomkungen.se är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2008
Kondomkungen.se Kondomkungen.se är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Originally posted by Magnus_A@Jun 10 2007, 14:19
Översättningsjobb av kvalificerade översättare/byråer är idag så prispressade att det närmar sig 1 krona ordet även för teknisk text. Prispressen bygger bland annat på ett datastöd och överetablering. På 1990-talet kunde man lätt få arvoden uppemot 5 kr ordet för dessa texter. Kvaliteten på översättning är viktig och har man inte målspråket som modersmål eller är extremt kunnig så kan man heller inte bedöma kvaliteten på den gjorda översättningen. Vill man vända sig till icke-svenskspråkig publik så gäller det att texterna är välskrivna från början och välöversatta. Att leta efter översättare enbart här räcker nog inte om man vill ha ett bra utbud, men rykten om att jobben finns sprider sig nog utanför wn-kretsen och det kan göra att man ändå får svar av den kvalitet man söker. Poängen är att bra kvalitet på översättningar inte är speciellt dyrt längre. Sen kan folk vilja ha andra kombinationer av pris och kvalitet än det jag beskrivit.

Några exempel på dessa firmor som tar 1 kr ordet?
Kondomkungen.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 03:09 #29
RiktigtKaffe.se RiktigtKaffe.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
RiktigtKaffe.se RiktigtKaffe.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Dessa hittade jag häromdagen. http://www.textbiten.se
RiktigtKaffe.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 03:38 #30
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Originally posted by andi@Jun 10 2007, 12:27

Jag har läst ditt inlägg flera gånger och min enda slutsats är att det du skrivit är något slags fjortis-variant av Du är dum i huvet, eller förklara för en gammal 30-plussare vad du menade egentligen? Kan vi inte ha en lite mer sansad debatt här?
/Andreas
Tog ett tag innan jag såg detta. Men måste bara fråga, varför läste du mitt inlägg flera gånger? Så värst långt var det inte. Och även fast du kanske är lite yngre än mig så ska du väl kunna förstå allt som stod.
Cos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017