Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Domänförsäljning IDN

Visa resultat för omröstning: Skall vi på WN tillåta försäljnings-annonser av IDN-domäner utan tillhörande "icke-IDN"?
Ja 65 44.22%
Nej 82 55.78%
Antal röster: 147. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-06-01, 23:09 #51
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare

Fel fel och åter fel igen. För det första har jag reggat 3 domäner, vilka inte har postats till salu här, för jag har planer på att göra ngt med dom (så där förstår jag inte hur du kan skriva "DU och dom andra skapat problemet"...

Men det är inte meningslösa domäner som registrerats. Bara för att du saknar fantasi om vad man kan göra med domänerna är det väl inte mitt problem?

Jag har sett flertal domäner till försäljning under dessa veckor (ja IDN) som jag mkt väl kunde ha tänkt mig att köpa, om jag inte hade haft så många projekt på is.

Vad och hur mkt man registrerar har väl inte du med att göra? Valet ligger ju ändå i din hand att INTE läsa trådarna där det står IDN-domäner.

Det är alltid först till kvarn som gäller, och det har det alltid varit. Så om någon nu råkade knycka domänen jag kom på senare, så vill jag gärna se att den hamnar här på forumet för att köpa upp den.

Åter igen, det finns många ord "keywords" som jag inte ens tänkt på, men som hade passat utmärkt för en del av mina projekt. Därför ser jag gärna att det postas på fler domäner.

Men visst, varför inte stänga för en grupp bara för att en del andra inte kan hålla sig för att läsa trådarna...
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-01, 23:19 #52
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Flitig postare
DistansDatas avatar

Vad är då problemet med att kräva 2 årsgräns för IDN domäner ? Du tror/trodde på dina projektidéer och då kan man utan problem hålla ut ett par år och även betala avgiften för dom tycker jag.

Vad menar du med att jag saknar fantasi vad man kan göra med domäner ? Om jag registrerar en domän så har jag alltid ett färdigt projekt innan jag registrerar domänen, eller åtminstone en tanke eller idé för vad jag ska göra med den, annars registrerar jag ingen domän.

Jag kan erkänna att jag reggade en del IDN domäner också i hetsen som blev men hälften har jag idéer för och har även reggat icke IDN domäner för dom projekten.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-01, 23:37 #53
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Ja det är väl skillnaden mellan dig och mig. Jag jobbar åt andra hållet. Jag köper och säljer domäner och är idespruta. När jag väl ser domäner till försäljning som mestadels består av generiska namn/ord så vet jag i samma ögonblick vilken målgrupp jag kan rikta den till, eller hur jag kan bygga ett projekt runt det namnet och hur mkt det skulle vara värt att lägga ner tid på det.

Men för att göra ett exempel av en domän som togs upp här i tråden.

OM, ja OM, ja har ett projekt runt olika mediciner och vilka bieffekter dessa har m.m, vart man kan få tag på dom nånstans. Kostnad osv.. (ja det finns väl 200 saker man kan skriva om egentligen).

Om då en av undersidorna tar upp värktabletter men som jag inte ens tänkt på att jag faktiskt kunde ha registrerat just "värktabletter.se" för att sedan peka den mot den undersidan finns till salu, är inte det en fördel då? Domänen kanske inte har funnits i 2 år, men varför ska den behöva göra det? Ngn annan kom kanske på det innan mig, om då möjligheten finns att jag kan köpa den, why not?

Den kanske kompletterar mitt koncept? Eller om jag kom på det för 2 månader sedan, och nu har möjligheten att komplettera "varktabletter.se", varför inte?

Det spelar nog ingen roll hur mkt vi än tjatar om det här, men det finns ändå en stor målgrupp som VILL se fortsatt idn-försäljning (ja en större som inte vill se) men bästa lösningen som Thomas själv föreslog kanske är ett subforum eller ngt annat som tydligt markerar att det är IDN-domäner.
Oläst 2007-06-01, 23:42 #54
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by DistansData@Jun 1 2007, 22:51
men förhoppningsvis så blir dom flesta upplysta om reglerna för hur man kan få domänen gratis istället om det blir en tvist
Är detta något du kan uppdatera mig och medlemmarna i detta forum om ?
Är det genom att betala en ATF avgift med "pjotter" eller monopolpengar eller hur går man till väga ?

Beträffande IDN domäner som IIS under en period 100% subventionerade gentemot ombuden och som "vissa" ombud 100% subentionerade mot kunderna så var det faktiskt så att ALLA .se-innehavare fick e-mail från IIS om denna möjlighet !
Och det var även IIS som satte begränsningen om max 3000 IDN-domäner per person/rörelse. Sen kan man få tycka vad man vill om den gränsen eller om att det är först till kvarn som gäller för .se - Men så är det.

Men att hålla på och tjafsa om att få lista eller inte/ subkategori eller inte/ och tjafsa om 2 års gränser...shit vad energi folk verkar ha.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-01, 23:51 #55
DistansDatas avatar
Flitig postare

Flitig postare
DistansDatas avatar

Eftersom jag är emot domänhandel när det gäller domäner utan idé eller innehåll så ja vi står på olika sidor, det är ok om man bygger upp ett projekt och lägger upp en site och av någon anledning inte slutför projektet så visst kan man ta lite betalt för den om man säljer hela komceptet och idén.

Om man reggar domäner helt utan projekt eller innehåll så kan inte jag se nåt positivt i det och alla gratis IDN domäner som reggades borde det vara straffavgift på om syftet var att sälja dom så fort man kan hehe...

Om man säljer ett helt projekt så är det ok tycker jag även om man bara har fått upp en site och av tidsbrist eller annan anledning inte slutför projektet så finns det något värde i det åtminstone till skillnad från bulkregistrerare av domäner i syfte att försöka hitta nåt namn som nån vill betala för.

Att regga IDN domäner som finns motsvarande i icke IDN och till råga på allt försöka kränga dom till ägaren av icke IDN domänägaren borde det vara skottpengar på liksom för all annan scam som försigår inom domänförsäljning med bkuffar om att andra vill regga dom och nu får du chansen för "bara" 1 900 - 3 500 kr köpa den först...
Oläst 2007-06-01, 23:57 #56
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Det finns dock 2 skillda saker när det gäller domänhandel. Du tänker förmodligen på folk som registrerar namn på sajter, eller företagsnamn och sedan kränger dom till de som äger aao-varianten. Men när det gäller generiska namn och ord, så är det ju faktiskt först till kvarn-principen gäller. Varför ska ja stå och kolla på när "domän" är ledig och inte sälja den till den som äger "doman"??

Hade det däremot varit en sajt som hetat "Bjornesmagasin" och ngn försökt kränga "Björnesmagasin" till sajten, då hade jag haft invändningar. För Björnesmagasin är ett inarbetat namn, inte generiskt. (och dessutom ett väldigt bra barnprogram)
Oläst 2007-06-02, 00:00 #57
DistansDatas avatar
Flitig postare

Flitig postare
DistansDatas avatar

Citat:
Originally posted by jokkoapa@Jun 1 2007, 23:42
Är detta något du kan uppdatera mig och medlemmarna i detta forum om ?
Är det genom att betala en ATF avgift med "pjotter" eller monopolpengar eller hur går man till väga ?
Ja via ATF, anledningen är ju att när någon kontaktar dig med ett erbjudande om att du kan få köpa domänen som denne har köpt så är det ond tro som gäller.

Jag och många med mig lägger hellre ut 10 000 och domänsäljaren får 0 än att jag ens betalar 1 900 till denne, bara för att denne inte ska få en spänn. Om alla gjorde så så skulle domänskojarmarknaden försvinna nästan helt.
Oläst 2007-06-02, 00:05 #58
DistansDatas avatar
Flitig postare

Flitig postare
DistansDatas avatar

Citat:
Originally posted by AnOnYmUs@Jun 1 2007, 23:57
Det finns dock 2 skillda saker när det gäller domänhandel. Du tänker förmodligen på folk som registrerar namn på sajter, eller företagsnamn och sedan kränger dom till de som äger aao-varianten. Men när det gäller generiska namn och ord, så är det ju faktiskt först till kvarn-principen gäller. Varför ska ja stå och kolla på när "domän" är ledig och inte sälja den till den som äger "doman"??

Hade det däremot varit en sajt som hetat "Bjornesmagasin" och ngn försökt kränga "Björnesmagasin" till sajten, då hade jag haft invändningar. För Björnesmagasin är ett inarbetat namn, inte generiskt. (och dessutom ett väldigt bra barnprogram)
När jag startar ett projekt och sen ska köpa ett domännamn så kollar jag som alla om det finns någon som har något liknande namn redan och om det finns så tänker jag om och kommer på ett annat istället. Hur svårt är det ?

Om nån vill ha hjälp med bra namn för sina projekt så starta en tråd så ger jag gratis idéer, man behöver inte utgå från ett domännamn och skapa ett projekt utifrån det utan gör tvärtom, skapa en idé och ett projekt och kom på namnet sen.

Om nån har ett färdigt projekt och äger domänen så kan det vara värt att betala några tusen eller hur mycket som helst för att gå vidare med det projektet men att köpa ett tomt namn ser jag ingen mening med.
Oläst 2007-06-02, 00:10 #59
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Ja men hade vi inte redan klargjort att vi inte jobbar på samma sätt? Jag skrev tidigare att jag jobbar åt andra hållet.

Nä, men som jag beskrev så finns det fördelar att se idn-domäner till salu, oavsett hur mkt du inte inser värdet som "kan" finnas i dom.
Oläst 2007-06-02, 00:11 #60
DistansDatas avatar
Flitig postare

Flitig postare
DistansDatas avatar

Med ett tomt namn menar jag då att om någon vill kränga en domän blomkrukor så kan nån få för sig att wow den domänen är häftig, då kan dom istället regga lerkrukor för en hundring och ha ett lika bra namn på domänen.

Finns det inget projekt bakom domänen så är den värdelös.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017