Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Orsaker till att sida faller ur index?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-27, 17:16 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
Mycket flitig postare
totoos avatar

Detta är något jag behöver lära mig mer om. Vad finns det för orsaker till att en enskild sida (resten av webbplatsen är orörd) faller ur index och inte går att hitta öht hos google?

Jag kan tänka mig att den kan falla bort om google inte har hittat den på länge, t.ex. att det inte finns någon länk till den på något ställe som google besöker.

Om google skulle få en 404 upprepade gånger på den sidan (t.ex. om servern krånglar)?

Kan en enskild sida bli sandboxad eller något liknande?

Det är nämligen så att en av mina mest besökta sidor (min grundkurs i xml som jag postade här på forumet för ett par veckor sedan ca) har försvunnit helt ur googles index. Det suger ju lite. Den har bara varit borta en dag och har haft en fjärdeplats på "xml grundkurs" under senaste dagarna. Den har inte bara tappat position, utan är helt borta ur index.

Jag hoppas den är tillbaka inom några dagar, men jag är fortfarande mycket nyfiken på vad som orsakar sånt här.

Tack / Tobbe
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-29, 22:12 #2
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

Det är ingen som kan dela med sig av erfarenheter eller kunskaper kring detta?

Min sida har efter sådär fyra dagar fortfarande inte kommit tillbaka till googles index.

Skit nu i att jag whinar över att min artikel är borta, det kan jag leva med... Men jag har svårare att leva med att jag inte har en aning om varför det kan bli så. Den har bra inlänkar och den hade som sagt en fjärdeplats på "xml grundkurs". Det kanske var en tillfällig plats, men i vilket fall så blir jag fundersam över att den är helt och hållet borta.

Jag har enligt google nu 222 sidor indexerade och låt säga att alla sidor inte kan bli indexerade (jag har typ 100 sidor till) så är denna ändå en av dem som jag anser borde vara bland de självklara.

Men i alla fall - vad kan vi spekulera om för orsaker?

Jag är helt övertygad om att flera här känner till alla potenta orsaker.

deserveit.se/artikel/webb utveckling/grundkurser/20-xml-grundkurs

Jag skulle kunna skriva hel url, men med risk att detta påverkar indexeringen (positivt för mig, men negativt för analysen) så undviker jag det.

Tack / Tobbe
Oläst 2007-05-29, 23:42 #3
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Det finns ju massvis av möjliga anledningar till att en sida försvinner ur index, det som är säkert är i alla fall att det oftast rör som om en tilfällig drop för sidor som är nya. Det är inte alls ovanligt att en sida kommer med i indexet några dagar för att sedan försvinna och komma tillbaka igen.

Din artikel är relativt ny och din domän tyder inte på att den är speciellt "stark" med PR3 och att då skapa denna "panik" över att en artikel inte är indexerad är helt onödig. Jag är säker på att din sida kommer komma med i index inom en snar framtid igen.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-29, 23:47 #4
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

nä, det är ingen panik, men jag förstår att det låter så. Men jag ville gärna bli introducerad till alla potentiella orsaker till detta.

Men du gav mig bra info, och det kanske är allt jag behöver veta?

Har google någon förklaring till varför det blir så? Det vore skoj att veta orsaken, även om det är någon teknisk halvrandom detalj. Det är ovetandet som stör mig, det är inte så att min omsättning påverkas pga det där. Jag har bara inte stött på just det fenomenet förr.

Tack iaf!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017