Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Allt-i-allo-skrivare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-25, 23:51 #1
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
Flitig postare

Jag sitter och kollar på olika allt-i-allo skrivare, tänkt att användas i mitt nystartade företag. Nu undrar jag om någon har några bra tips? Jag är på det klara med att jag kräver att den ska kunna skriva ut (doh!), kopiera, och kanske också scanna.

Det jag dock undrar är om det är ett måste att ha en fax som småföretagare. Används denna teknik fortfarande? Livet blir så mycket lättare om jag klarar mig utan fax i maskinen, då jag inte har någon monsterbudget.

Kan man istället nyttja någon variant av mejl som går till en fax? Dvs dator->fax & fax->dator kommunikation. Hur gör ni?
Indigo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-26, 00:26 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Ja fax används, oftast när något kräver din underskrift. Däremot är det inte så ofta så en scanner och en mobil eller ett modem kan göra samma jobb. Modem brukar kunna ligga och skräpa lite här och var så det behöver ju inte bli någon extra kostnad.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-26, 00:36 #3
Flitig postare

Flitig postare

Menar du att jag kan faxa med en mobil? Seriöst? Vilken sten har jag legat nedgrävd under? Om så är fallet så känns ju det valet ganska simpelt

Hittade www.faxa.se. Ser rimligt ut. Någon som känner till fler alternativ? 49kr/månad känns lite saftigt om man inte kommer faxa så mycket.
Oläst 2007-05-26, 00:45 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Min erfarenhet är att jag använder faxen förvånansvärt ofta. Som Westman skriver så är det ofta underskrifter eller registreringsbevis som ska faxas. Fax går trots allt snabbare än snigelpost.
Ska du göra affärer med utlandet så är fax dessutom ett måste. Engelsmännen är helt otroliga när det kommer till faxandet. De vill faxa orderbekräftelser, avtal, information, leveransstatus, mm. De svarar till och med på mina email med fax. Varje gång jag har glömt att ställa om min telefon till fax så blir det rena kalabaliken därborta. Svarar inte min fax så verkar de utgå ifrån att ryssarna har ockuperat Sverige eller att Barsebäck gått i luften. Kris blir det i alla fall .
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-26, 12:29 #5
davidj davidj är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2006
davidj davidj är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2006
Det blir vanligare och vanligare att man kan scanna in och maila, istället för att faxa. Inte för att det är så mycket lättare ... men det har vissa fördelar för mottagare och sändare, t.ex. att man behåller en digital kopia av dokumentet och att man kan komma fram (vissa faxar har en hemsk tendens att vara upptagna eller trasiga).
davidj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-26, 21:47 #6
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar

Reg.datum: Jan 2003
För det minsta kontoret: Brother MFC-215C
Plastig, billig och gör allt du kan tänka dig. Skriver ut, faxar, scannar, kopierar.
ca pris: 1000kr

För den lite kräsnare: Brother MFC-7820N
Som ovan, men med skillnaden att den har lite kraftigare plast, skriver ut i laser och att den har nätverksanslutning. Dessutom är den inte lika liten och smidig som föregående.
ca pris: 3000kr

Vissa skrattar när de ser att man har ett faxnummer på visitkortet. Men ska du göra affärer med fler än bara unga it-nördar, så är det ett måste!
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-26, 23:52 #7
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by Indigo@May 26 2007, 00:36
Menar du att jag kan faxa med en mobil? Seriöst? Vilken sten har jag legat nedgrävd under? Om så är fallet så känns ju det valet ganska simpelt

Hittade www.faxa.se. Ser rimligt ut. Någon som känner till fler alternativ? 49kr/månad känns lite saftigt om man inte kommer faxa så mycket.
Ja du, det var du som frågade och din oerfarenhet av fax lös lika klart som Las Vegas neonljus.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-27, 12:29 #8
Flitig postare

Flitig postare

Som det känns just nu kommer jag satsa på en icke-faxande maskin. För även om jag skaffar en fax så måste jag gissningsvis ha ett uttag i väggen för den, vilket jag saknar.

Tackar för hjälpen
Oläst 2007-05-27, 17:37 #9
Flitig postare

Flitig postare

Som av en händelse har IDG ett litet test av just det jag söker idag.

Det lutar åt en HP C5180 som fick betyget 8/10 och "Rekommenderas" i deras test. Har även kollat runt lite på olika sajter där den recenseras. Verkar positivt.
Oläst 2007-05-27, 17:51 #10
nCo nCo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
nCo nCo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Titta på HP L7680 och HP L7780. Det är det närmaste laserdödare man kommer, löjligt snabba och billiga. För strax över 300 kr får du en patron som bör hålla över 2000 sidor.
nCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017