Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Greylistning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-23, 15:42 #1
Pewas avatar
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Medlem
Pewas avatar

Tjena,

Jag kör ett forum med SMF's programvara där varje medlem måste aktivera sitt konto via en länk i ett aktiveringsmail.
Problemet är att vissa medlemmar inte fått något aktiveringsmail. En orsak kan vara att det hamnar bland skräpposten och då är det ju bara att hämta det däifrån och häva blockeringen på just den adressen.

Men ett par användare använder sig av så kallad "Greylistning" för att skydda sig mot spam. Deras mailservar stoppar varje inkommande mail med ett meddeleande i stil med "Upptaget, försök igen senare". Har jag som avsändare rätt konfigurerad mailserver ska den känna av att mailet inte kom fram och försöka skicka det igen senare. Då kommer även greylisten att släppa igenom det.

När forumet skickar ut aktiveringsmailen skickas det dock bara en gång. Det blir då blockat hos medlemmar med graylist och kommer alltså aldrig fram, grymt frustrerande!

Hur kommer jag runt det här? Hur har ni andra forumägare löst det?

/Peter
Pewa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-23, 15:52 #2
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Om du kör PHP och mail() så borde inte problemet uppstå eftersom det då är MTA:n som hanterar utskicket och den försöker igen som med alla andra mail. Kör du någon specialvariant där mailutskicket sker genom en direktanslutning tilll mottagarens SMTP-server?
Oläst 2007-05-23, 16:55 #3
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Citat:
Originally posted by Pewa@May 23 2007, 14:42
Men ett par användare använder sig av så kallad "Greylistning" för att skydda sig mot spam. Deras mailservar stoppar varje inkommande mail med ett meddeleande i stil med "Upptaget, försök igen senare". Har jag som avsändare rätt konfigurerad mailserver ska den känna av att mailet inte kom fram och försöka skicka det igen senare. Då kommer även greylisten att släppa igenom det.

När forumet skickar ut aktiveringsmailen skickas det dock bara en gång. Det blir då blockat hos medlemmar med graylist och kommer alltså aldrig fram, grymt frustrerande!
Exakt vad är problemet med graylisting där?
Precis som du skriver försöker mailservern skicka mailet igen om det inte går igenom första gången, så du ska inte få en studs (isåfall får admin öka tiden innan mailservern ger upp).
Mailservern har ju ett kö-system som inte ska påverkas av graylist, det ska mailservern sköta och du ska inte behöva göra något i din php kod.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-23, 17:25 #4
Pewas avatar
Medlem

Medlem
Pewas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av najk
Citat:
Ursprungligen postat av Pewa

Exakt vad är problemet med graylisting där?
Precis som du skriver försöker mailservern skicka mailet igen om det inte går igenom första gången, så du ska inte få en studs (isåfall får admin öka tiden innan mailservern ger upp).
Mailservern har ju ett kö-system som inte ska påverkas av graylist, det ska mailservern sköta och du ska inte behöva göra något i din php kod.
Kanske var lite luddig..

Det verkar inte som att min mailserver försöker att skicka meddelandet igen. Pratade med supporten och dom satt att en lokal felkod hos den mottagande mailservern är inget dom kan göra något åt, deras mailserver tror att mailet är levererat.

En medlem såg i sin logg att ett mail kommit från mitt forum, det blev då blockat(graylistat) i 300s. Därefter hände inget mer, servern provade aldrig att skicka meddelandet igen. Såg ut såhär i loggen:

May 14 22:35:17 mars postfix/smtpd[23217]: connect from web02.proinet.se[195.246.219.5]
May 14 22:35:17 mars postfix/smtpd[23217]: NOQUEUE: reject: RCPT from web02.proinet.se[195.246.219.5]: 450 <[email protected]>: Recipient address rejected: Greylisted for 300 seconds; from=<[email protected]> to=<[email protected]> proto=ESMTP helo=<web02.proinet.se>
May 14 22:35:17 mars postfix/smtpd[23217]: disconnect from web02.proinet.se[195.246.219.5]

Var kan problemet ligga? Är det webhotellets mailserver som hinner "pinga ut" innan 300s har gått?
Oläst 2007-05-23, 19:16 #5
najks avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Mja, enligt RFC 2821 så ska mailservern försöka igen, eftersom det inte är ett permanent fel:
"450 Requested mail action not taken: mailbox unavailable(e.g., mailbox busy)"
Mer speciellt alla 4xx felmeddelanden, sida 42 i rfc:n.
"4xx Transient Negative Completion reply"

Vilket jag tolkar som att det inte är ett katastrofalt fel utan servern får allt lov att försöka igen,
så jag gissar på att proinet har lite för kort tid innan servern ger upp för gott (och skickar en studs).
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-23, 23:13 #6
Pewas avatar
Medlem

Medlem
Pewas avatar

Som Kjette skrev så verkar mailat ha levererats om man kollar loggen.

Men det är nått lurt ändå, har testat lite mer på egen hand. För de allra flesta medlemmar kommer aktiveringsmailet fram och det är inga bekymmer.
Jag testade regga ett nytt konto med en mailadress jag har på spray, inget aktiveringsmail. Kollade även spam-mapen utan resultat. Jag använde då PHP's mail() som åberopar Exim i det här fallet.

Byter jag så att forumet använder sig av SMTP istället så kommer exakt samma mail fram till samma adress där det tidigare inte fungerade.

Vad kan detta bero på?
Oläst 2007-05-24, 10:08 #7
Pewas avatar
Medlem

Medlem
Pewas avatar

Här är loggen från det mail jag syftar på, till er som kan läsa, betyder det här att mailet faktiskt levererats? Isåfall måste problemet ligga hos mottagaren..

2007-05-14 22:34:57 1HnhFx-0006lc-FI <= [email protected] U=hojennu P=local S=1868 T="V\344lkommen till hojen.nu" from <[email protected]> for [email protected]
2007-05-14 22:34:57 cwd=/var/spool/exim 3 args: /usr/sbin/exim -Mc 1HnhFx-0006lc-FI

2007-05-14 22:35:07 1HnhFx-0006lc-FI == [email protected] R=lookuphost T=remote_smtp defer (-44): SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<[email protected]>: host xxxx.xxxxxx.xx [82.182.233.201]: 450 <[email protected]>: Recipient address rejected: Greylisted for 300 seconds (see http://isg.ee.ethz.ch/tools/postgrey/help)
2007-05-14 22:35:08 1HnhG6-0006lV-96 <= [email protected] H=(9stb63.codetel.net.do) [66.98.13.9]:15562 I=[195.246.219.5]:25 P=esmtp S=2092 id=01c79680$4fa4d010

2007-05-14 23:27:54 cwd=/usr/local/cpanel/whostmgr/docroot 4 args: /usr/sbin/exim -v -Mrm 1HnhFx-0006lc-FI
2007-05-14 23:27:54 1HnhFx-0006lc-FI Completed

Har läst på lite mer ang. greylisting. Kan det vara så att mailen skickas från olika webbservrar de lika gångerna. Att mailservern känner att det tog stopp och nästa gång den försöker skicka använder den en annan mailserver. Det ger ett annat IP och greylisten blockar det som ett nytt mail.

Kan greylisten va konfigurerad så att den bara håller öppte en viss tid efter blockeringen. Så att om mailservern skickar igen efter en timme är det för sent..
Oläst 2007-05-24, 22:54 #8
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by Pewa@May 24 2007, 10:08
[...] Kan det vara så att mailen skickas från olika webbservrar de lika gångerna. Att mailservern känner att det tog stopp och nästa gång den försöker skicka använder den en annan mailserver. Det ger ett annat IP och greylisten blockar det som ett nytt mail.

Kan greylisten va konfigurerad så att den bara håller öppte en viss tid efter blockeringen. Så att om mailservern skickar igen efter en timme är det för sent..
Ja är svaret på båda frågorna med avseende på hur greylisting fungerar.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017