Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Adwords cpc

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-23, 12:49 #1
abrakadabrafems avatar
abrakadabrafem abrakadabrafem är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 206
abrakadabrafem abrakadabrafem är inte uppkopplad
Medlem
abrakadabrafems avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 206
Jag förstår inte Google adwords när det gäller att ställa in kostnaden per klick.
Jag har en budget på 1000kr varje månad och väljer att kostanden för ett klick(CPC) på varje annons skall sättas automagiskt av google.
Då får jag betala ungefär 5-10kr per klick. Min buget skulle då ge mig ungefär 3-6 klick per dag.
Men om jag sänker min CPC till 2kr och har kvar mitt fasta månadsbelopp, då borde det väl tvingas fram fler klick per dag?
Och det låter ju ologiskt.... :blink:
abrakadabrafem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-23, 13:08 #2
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 305
Indigo Indigo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 305
Helt OT: men jag blir alldeles varm och lycklig inombords när jag ser någon använda ordet automagiskt. Tack!

Lite mer on-topic (om än inte så mycket): Jag tycker det verkar vara rätt mycket strul med Googles CPC. Finns det en bok i ämnet, precis som för sökmotoroptimering, eller har man ett gäng timmars surfande framför sig?
Indigo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-24, 14:18 #3
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 252
Du är inte garanterad klick, men visst, betalar du mindre per klick så har du mer pengar över till fler.
Vikarien är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-24, 17:28 #4
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 445
Citat:
Originally posted by abrakadabrafem@May 23 2007, 12:49
Jag förstår inte Google adwords när det gäller att ställa in kostnaden per klick.
Jag har en budget på 1000kr varje månad och väljer att kostanden för ett klick(CPC) på varje annons skall sättas automagiskt av google.
Då får jag betala ungefär 5-10kr per klick. Min buget skulle då ge mig ungefär 3-6 klick per dag.
Men om jag sänker min CPC till 2kr och har kvar mitt fasta månadsbelopp, då borde det väl tvingas fram fler klick per dag?
Och det låter ju ologiskt.... :blink:
Om du kör på att låta Google automatiskt optimera kampanjen så skall du veta att de tittar och jämför med vad andra kan tänkas buda för att erhålla position 1 på Google och detta att man är beredd att betala mer för ett klick/besökare är en av algoritmerna som styr vem som får ligga högst upp, men det finns flera algoritmer.

Google belönar även annonser som marknaden gillar mera än andra på samma sökord, d.v.s den annons som lockar till mer klick procentuellt kan få bättre placeringar än andra då Google vill ge nästa som söker på samma sökord bättre användarupplevelse.
Så om du skapar bättre CTR på dina annonser så kan du få bättre placeringar trotts att du är beredd att betala mindre än tidigare (om inte de andra annonserna redan är bättre vill säga).

Tipset till dig är att sätt ett maxklickkostnadstak per sökord och skapa unika annonser till varje sökord som du vill synas med på Google och ta inte bred matchning som Google erbjuder i defaultläge utan titta på de övriga allternativen så att du får bättre koll på vad de sökte efter så att du lättare kan skapa lockande annonser.

Gå sedan in i fliken kundrapporter och ställ in att du skall få rapporter på ord som placerar sig sämre än... så får du full koll annonseringen.

Mvh
Johan
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-24, 17:56 #5
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Glöm inte att lägga in alla felstavningar av dina viktigaste sökord/fraser i Adwords kampanjen.
Dom felstavade orden är i regel mycket billiga (CPC) och fångar upp fler klick än man tror.
En felstavnings-generator finns här:
http://tools.seobook.com/spelling/keywords-typos.cgi

Exempel:
Billiga Bläckpatroner genererade 350 olika varianter.
"Billiga Bläckpatroner" genererade 350 olika varianter.
[Billiga Bläckpatroner] genererade 350 olika varianter.
...resultat: 1050 olika felstavade varianter av Billiga Bläckpatroner
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-24, 22:12 #6
abrakadabrafems avatar
abrakadabrafem abrakadabrafem är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 206
abrakadabrafem abrakadabrafem är inte uppkopplad
Medlem
abrakadabrafems avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 206
Jag skall nog sätta en CPC gräns med en gång, innan jag blir pank.
Och byta upp mig från nybörjarversionen :P
Unika annonser till varje sökord och felstavade ord är ju klockrent!
Tack för alla tips!
abrakadabrafem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017