FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag förstår inte Google adwords när det gäller att ställa in kostnaden per klick.
Jag har en budget på 1000kr varje månad och väljer att kostanden för ett klick(CPC) på varje annons skall sättas automagiskt av google. Då får jag betala ungefär 5-10kr per klick. Min buget skulle då ge mig ungefär 3-6 klick per dag. Men om jag sänker min CPC till 2kr och har kvar mitt fasta månadsbelopp, då borde det väl tvingas fram fler klick per dag? Och det låter ju ologiskt.... :blink: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Helt OT: men jag blir alldeles varm och lycklig inombords när jag ser någon använda ordet automagiskt. Tack!
Lite mer on-topic (om än inte så mycket): Jag tycker det verkar vara rätt mycket strul med Googles CPC. Finns det en bok i ämnet, precis som för sökmotoroptimering, eller har man ett gäng timmars surfande framför sig? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Du är inte garanterad klick, men visst, betalar du mindre per klick så har du mer pengar över till fler.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Google belönar även annonser som marknaden gillar mera än andra på samma sökord, d.v.s den annons som lockar till mer klick procentuellt kan få bättre placeringar än andra då Google vill ge nästa som söker på samma sökord bättre användarupplevelse. Så om du skapar bättre CTR på dina annonser så kan du få bättre placeringar trotts att du är beredd att betala mindre än tidigare (om inte de andra annonserna redan är bättre vill säga). Tipset till dig är att sätt ett maxklickkostnadstak per sökord och skapa unika annonser till varje sökord som du vill synas med på Google och ta inte bred matchning som Google erbjuder i defaultläge utan titta på de övriga allternativen så att du får bättre koll på vad de sökte efter så att du lättare kan skapa lockande annonser. Gå sedan in i fliken kundrapporter och ställ in att du skall få rapporter på ord som placerar sig sämre än... så får du full koll annonseringen. Mvh Johan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Glöm inte att lägga in alla felstavningar av dina viktigaste sökord/fraser i Adwords kampanjen.
Dom felstavade orden är i regel mycket billiga (CPC) och fångar upp fler klick än man tror. En felstavnings-generator finns här: http://tools.seobook.com/spelling/keywords-typos.cgi Exempel: Billiga Bläckpatroner genererade 350 olika varianter. "Billiga Bläckpatroner" genererade 350 olika varianter. [Billiga Bläckpatroner] genererade 350 olika varianter. ...resultat: 1050 olika felstavade varianter av Billiga Bläckpatroner |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag skall nog sätta en CPC gräns med en gång, innan jag blir pank.
Och byta upp mig från nybörjarversionen :P Unika annonser till varje sökord och felstavade ord är ju klockrent! Tack för alla tips! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|