FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Visst. Det är inköp av avhämtning av företagssaker, så det är det minsta problemet.
Tack för svaret på ägarfrågan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vill bara tillägga att det för tillfället är (eller åtminstone var 2009) 18,50kr/mil som man kan få i skattefri ersättning för tjänsteresa med privat bil.
Källa: Skatteverket.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
oavsett om du har enskild firma eller handelsbolag så behöver du en tydlig verifikation där du har med hur långt du åkte, varför, när...
Jag har gjort en mall om du kan ladda ner och bara ändra detaljerna i. http://www.alisso.se/driva-foretag/d...tning-mall.php 18,50:-/milen gäller även 2010. d.v.s. 18,50 är skattefritt. du kan ta ut mer i milersättning, men då ska det överstigande beloppet skattas för. Gl hf med bokföringen! När jag deklarerat min enskilda firma i år, kommer jag lägga upp hur jag gjorde, vilka blanketter o.s.v. på http://www.alisso.se/driva-foretag/driva-enskild-firma/ ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Glöm reparationer. Det du får betalt för är ett schablonbelopp där drivmedeln, förslitning, reparationer etc är inräknat. Så spolarvätska, olja etc... allt är inräknat.
Citat:
Citat:
Borde inte mallen främst vara för excel med formler för beräkningen? Borde inte heller vara så noga med företagsuppgifterna; däremot uppgift om vem som ska erhålla ersättnignen för denna reseräkning.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Spelar det någon roll vad det är för sorts bil? Om det är en lastbil eller en ferrari.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag misstänker att det kanske kan finnas speciella regler om det är en tung lastbil där drivmedelskostnaden blir enormt mycket högre...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Tror fortfarande det är 18.50/mil. Kör man lastbil är det ju bättre att ta på företaget och lyfta moms på både bil och bensin tycker jag! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag vet inte alls hur det fungerar. Har aldrig stött på problematiken tidigare.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Den skattefria delen är lika stor ändå, sen är det upp till företaget om de vill betala ut en större ersättning (som skall beskattas).
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|