FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag orkade inte formulera en bra rubrik.
När man har en nystartad site (framförallt) så är det ju intressant att dagligen se vilka sökord folk hittar siten med. Naturligtvis blir det ju de mest väntade och oväntade träffarna om man synar noga, men ibland får jag saker jag inte riktigt förstår... Jag har ca 40 besökare om dagen i dagsläget, och ibland en dag, hux flux kan jag få 5-10 träffar på något väldigt specifikt, ofta en uppstickare som aldrig har stickt ut ur mängden förr. Min vanliga reaktion är "najs, jag måste ha klättrat på google på dessa ord, så nu kommer det rasa in folk!" - jag gör en sökning och ser, näe, jag har inte klättrat på dessa, jag är bland de första. Sedan dagen efter eller nåt sånt så får jag inga fler träffar på dessa ord, och någon gång snart får jag en massa träffar på nån ny sökfras. Det jag försöker säga är att om jag får 7 träffar på en en viss sökfras under en dag så är det ganska anmärkningsvärt pga att webbplatsen har så få besökare och är så pass okänd. Så att jag får 7 träffar på en fras helt plötsligt under en dag och aldrig annars så är det hela något att höja på ögonbrynen för. Detta kan i princip inte bara vara en slump, för statistiktjänsten (awstats) är väl inte dum nog att logga för flera sidladdningar under samma besök? Det känns ungefär som att det skulle vara orsaken - eller att personen klickar på min länk på google och sedan refreshar sidan ett gäng gånger, men inte ens det ska väl statistiktjänsten bli lurad av - och det känns konstigt om folk skulle göra så när de hittar min sida. En annan potentiell lösning är att sånt här kan vara en effekt av att google uppdaterar något. Typ en pr-uppdatering nånstans eller något annat på ett visst datacenter så att jag får en tillfällig skitbar placering på dessa ord under låt säga några minuter. Sådant kan jag tänka mig förekommer i viss mån. Jag kan inte se exakt timestamp för träffarna, så jag kan inte säga om de kom väldigt tätt. Jag räknar inte med att någon har ett bra svar, men ett sådant välkomnas förståss. Sånt här händer alltså mig löpande, med kanske två fraser i veckan. Det behöver heller inte vara så att det är något makalöst bra sökord, utan det kan vara en kombination av tre ord som ger mig en naturligt bra placering. Men noll sådana sökningar tidigare och 6 idag? Det är säkerligen inget konstigt, men jag stör mig på att inte förstå var de kommer ifrån. Jag vill inte skriva sökfraserna här för då blir de bara förstörda, för sist jag skrev en googlesökfras här så gick den upp i toppen på min statistik och ligger kvar där fortfarande med 50% ledning mot nummer två. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|