 |
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
|
Även om man som e-handlare kan känna sig diskriminerad, så tror jag att leverantörerna tänker helt rationellt. E-handel sker i 99 % av fallen i liten skala. Ofta är det frågan om oseriösa aktörer med bristfällig kunskap som vill prova vingarna med en ny e-butik. Eftersom en e-butik inte har några fasta kostnader, så behöver affärsidén inte vara så genomtänkt. Man kan helt enkelt prova och se hur det går. Många saknar dessutom startkapital och tänker bedriva verksamheten vid sidan om ett ordinarie jobb.
Ett ständigt återkommande fenomen bland e-handlare är även priskonkurrens. Att sänka priset på ett fåtal produkter genom olika kampanjer är klokt. Att sänka priset på ett helt sortiment är däremot riktigt korkat. Företagare som ger sig in i priskonkurrens gräver inte bara sin egen grav, utan riskerar att sätta en hel bransch i gungning. Ingen leverantör vill vara verksam i en gungig bransch där efterfrågan fluktuerar och priserna svänger.
Leverantörer som inte vill sälja till e-butiker är alltså rädda för alla problem som det kan innebära med oseriösa aktörer på en marknad. Kan du däremot visa att du har en affärsplan, startkapital och att du inte tänker priskonkurrera så kommer de förhoppningsvis att ändra uppfattning. Var särskilt noga med att poängtera att du inte tänker priskonkurrera. Förklara för dem att din e-butik kommer att sikta in sig på marknader som de fysiska butikerna inte kan nå. Förklara för dem att din e-butik kommer att öppna upp hela norrland och övrig glesbygd för deras produkter. Just nya marknader kommer att framstå som mycket attraktivt, eftersom det innebär att du inte nödvändigtvis behöver konkurrera med deras gamla kunder.
|