FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det finns barn som knarkar, röker, har sex, stjäl, slår, mobbar, snattar osv osv osv utan föräldrarnas vetskap också. Det är upp till föräldrarna att hålla en bra kontakt med barnen, inte APbergets ansvar att kontrollera om de som blir medlemmar på ett "gratis-community" verkligen är mogna nog. Sen, angående "vetskap" så är det föräldrarna som skriver på Avtalet utan att läsa igenom (tydligen).. 5.000kr? Under en Månad? Man kan ringa för 30.000kr under en månad också, till mobiltelefon som kostar 5kr/minut "utan föräldrars vetskap". Att de först visar barn, sen säger att APberget går skrattandes hela vägen till banken är ju så skit. Vad gör Telia då? Som ägs av staten, de har inte ens någon automatisk spärr på hur mycket man får ringa. Eller nej juste, de kanske menar att de flesta familjer har råd att betala 30k för en telefonräkning. Känns som man letar syndabock på fel ställe... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Dock går ju problemet att fixa hos apberget med, dom har åldern på alla medlemmar, det är bara att lägga in spärrar på betaltjänster för dom som är under "xx" år.
Inget som jag personligen skulle vilja göra, men problemet går att åtgärda, eller iallafall upplysa ungdomarna om. Eller så kan man lägga till saldotak för ungdomarna så att dom inte kan spendera mer än XX-belopp i månaden, på detta vis så har apberget tagit sitt ansvar med. (som media vill höra) Har inte varit inne på apberget men som jag uppfattade andras trådar så finns det även betaltjänster via telenr, och det e väl ett av kruxen kanske :S |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det går inte hindra detta utan att förstöra för de som vill ha tjänsterna och kan hantera dem.
Jag kan tänka mig att man låser varje telefon(källa) till 500kr/mån vilket skulle maximalt kunna resultera i att ett barn "slösar" bort 1000kr om de använder mobilen + hemtelefonen fullt ut. Nu är detta också mycket pengar för många men långt ifrån vad 10 000kr är. Vill man använda mer än denna gränsen krävs det målsmans godkännande, vilket även skulle ge minimalt administrationsarbete för apberet och andra communitys (eftersom nästan ingen skulle skicka in det). OffT: Operatörerna drar ju en del avgifter på betal-sms och kanske även tjänsteleverantören tar ut en del. Hur är det om man reklamerar köpet. Betalar operatören också frivilligt tillbaka sin del eller får apberet stå för hela kalaset (de går alltså minus)? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() (lite OT, ledsen för detta men jag kunde inte hålla mig) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() ![]() // tech24 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad jag förstod handlade det mest om sms-kostnader i inslaget väl?
Ser INGEN anledning att man som förälder ska ha ett eget abonnemang till ungen, skaffa kontantkort så har man kontrollen själv hur mkt pengar som går åt. Tycker inte Apberget ska få skit öht. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sist var det Habbo som debatterades. Väldigt snarlik diskussion: Här
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det beror tydligen på vem man anmäler: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=69137&a=822105 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|