FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja det har ju varit lite trådar om detta tidigare, men nu när jag "drabbats" så kan jag väl dra min story...
Har ganska nyligen börjat använda Paypal som betalsätt för en mjukvara jag säljer. Har tidigare haft ett personligt konto för lite strötransaktioner, men gjorde om till ett business account och är Verified member, dvs kreditkort har verifierats, jag har dessutom gjort två överföringar från Paypal till mitt företags bankgiro. Passerade precis 60,000.00 SEK i omsättning fick då ett mail att jag, i enlighet med EUs pengatvättregler, måste FAXA lite uppgifter, bla utility bill (sökte och fick reda på att det var tex elräkning) samt copy of drivers license. Mailade för att få reda på vad dom menar - "drivers license" - för ett företag (aktiebloag) eller vaddå? . Samt utility bill - jag har inga sådana som går till mig eller företaget, dom står i min hustrus namn. Fick svar per mail - eller ja, svar och svar - snarare nonsens, ren upprepning...Inget svar på vad dom är ute efter, dvs är det mig eller företaget dom ska bekräfta. Jag gör mitt bästa - går till biblioteket då jag inte haft en fax på minst 5 år och ber att få faxa en kopia jag gjort på mitt personliga körkort, A-skattesedel (tyckte det var någotsånär "officiellt"), någon annan räkning i mitt namn (inte en "utility bill"), elräkning (ställd till min fru) samt den "officiella" paypal försättssidan = 5 sidor fax till USA. Strul efter fyra sidor, omsändning av allt = 9 sidor totalt 225 SEK. Fick nu ett mail: drivers license too dark and small - samt no utility bill sent. NU säger dom - "Please make the copy of this as large and as light as possible.". NU ger dom mig ett alternativ - "Fax a copy of your monthly statement for the bank account " instead of utility bill... Så, i morgon antar att jag får dra till banken och be dom ge mig ngn slags månadssammanställning - jag menar det är 2007, i alla fall jag kollar allt på Internetbanken...Eller så kanske jag kan faxa min notifiering jag fick från min bank - överföring av pengar från Paypal till mitt bankgiro. Ja som ni förstår - det är inte de 225 kronorna jag är sur över, det är mera den tid och det strul det förorsakar mig, bättre information och support skulle underlätta. Och att man ska FAXA... Å andra sidan, kanske får jag skylla mig själv dom inte valt en svensk lösning, men eftersom de flesta kunderna är i USA kändes det ganska ok med paypal. Ja jag ska i alla fall försöka rota fram mitt analoga modem så jag kan faxa själv den här gången... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag använde http://www.faxitnice.com/.. det krävdes ett par omtagningar där med fast det blev lite billigare iaf.
Tricket var att skicka upp tif-filer till faxitnice.com (dvs inte som pdf / doc som de rekommenderar) om jag inte minns fel. Annars blev kvaliteten för låg. Håller med om att det är mkt frustrerande ... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Körde själv faxa.se när jag passerade den gränsen. Håller med om att det är bökigt o faxa... finns så många andra bättre sätt för att verifiera en person...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan bara säja en sak, paypal suger. Dom verkar leva i stenåldern, hade samma strul för några månader sedan. Jag ville scanna in och skicka en pdf men det verka inte som om det var var något bra allternativ. När man frågade dom något så får man helt meningslösa svar tillbaka. Dom har ju en väldigt bra affärside men tyvärr verkar ju deras teknik ligga på 80-90 talet någonstans.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
ja, kommit ett steg på vägen - efter nära 2 timmar...
Timme 1 = hitta modem + scanner (med tillhörande strömförsörjning = står att den ska ha 12 V men hittade bara en 9v - fast det funkade ändå ![]() Timme 2 = http://www.faxitnice.com/. Tack grazzy , tif var lösningen men det tog också sin lilla tid innan jag fattat hur man skapar en sån. Plus bildbehandligen, jag är helt rookie när det gäller sånt, få in kontraster etc, förstoringar etc. Dessutom = jag kunde inte få fram cover sheet från PP:s control panel, så jag fick skanna in min gamla samt sudda ut mina gamla comments etc. Ja, söndagkvällar kan vara roliga ibland...Men om jag bara får ett positivt svar från PP så har jag nog snart glömt det... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det var rätt länge sen så jag minns inte i detalj, men när jag fick motsvarande kontaktade jag deras support och frågade om jag helt enkelt kunde skicka allt i ett vanligt brev eftersom jag inte hade tillgång till fax. Det var ok.
Eftersom jag inte har något körkort tog jag passet, funkade utan problem. Likaså pappersräkning med mitt namn och adress på. Gick hur smidigt som helst för min del. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
LITE OT:
Posten har i juni bytt rutiner för leverans av företagspaket. Tidigare kördes dessa till närmaste företagscenter för uthämtning (om man inte är på plats vid utkörning). Numera körs dessa till postterminalen istället och man måste FAXA och berätta var och när man vill ha paketet. Hur kan ett av Sverige största företag år 2007 byta sina rutiner till att man ska FAXA för att få ut sina paket??? Undertecknad har ringt och faxat om 2 paket vid 6 tillfällen i 8 dagar och dessa ligger fortfrande kvar på terminalen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|