FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Såg på elgiganten att man för 2500 en kamera och "Cykel på köpet"..... om man köper denna genom firman då äger firma cykeln väll? Varor som Quill sänder med brukar ju inte rikta sig till firmor utan till beställaren.
Hur mycket får man sända med? hur stor del av varans värde får vara "på köpet vara". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om jag säljer anonnsplats på en liten sida på nätet för 10' + moms och man får med en TV eller Moped som kostar 10' inklusive moms.....
skulle det vara okej? eller vilken lag skulle sätta stopp för detta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
du borde få ge bort det till köparen. Men är köparen ett företag så är det också företaget som skall ha produkten inte en specifik person. Då blir det bestickning..
Detta är enbart baserat på hur jag antar lagen är ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
fast vad företaget gör med gåvan är ju inte Lundmarks problem? han måste ju kunna dela ut saker i tro om att det används i firman och inte nyttjas av enskild person?
rätta mog om jag har fel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
alltså, jag antar att företaget som har erbjudandet bara bokför som kassarabatt cykelns inköpspris när de gör en sån här försäljning. finns vad jag vet inga lagar som reglerar hur dyr cykeln får vara - hur stor kassarabatten får vara.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Men i praktiken så blir det ju som att man kan handla en TV eller Moped och inte betala skatt för pengarna och dra av momsen. (om man har en firma)
När det gäller Elgigantens cykel för 2000(som dom säger att den är värd) och om man köper en kamera för 2500 som företagare så uppstår ju detta oxå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Saken du köper bokför du endast på företaget, det extra sakerna du fick med är ju kostnad på 0:- och om tar det privat eller inte spelar ingen roll då det inget du bokför.
Men måste ju finnas en gräns, du kan ju inte sälja en spik till din polare och ge honom en bil för 500k på köpet som du drar av på företaget och sedan säljer den ihop för få ut pengarna. Sedan måste du säkerligen göra vinst på kunden, du kan inte sälja något och sedan ge bort något som gör att du går förlust på varje kund. Låter som ett jobbigt sätt att försöka tvätta pengar på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Samma princip, men vem får pengarna när man t ex köper en Canon kamera och får så kallat Cash Back. Beställaren eller Firman?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Nykomling
|
"på Köpet" - erbjudande regleras inte i sig i lagen - å andra sidan får du ju inget kvitto på vad "På Köpet" varan är värd = alltså går den inte att göra nåt skattemässigt med iaf. Däremot s.k kombinationserbjudande är förbjudna, dvs. "Köp en TV för en krona så får du köpa ett tuggummi för 5000" Men lagvrängare på bägge sidor kan nog tolka sånt här lite som dem vill. Skall man syssla med sånt här skall man definitivt ha bra advokater..........
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det kan bli två saker, dels bestickning om gåvan/medföljande vara uppenbart inte har att göra med huvudsaken och främst är avsedd för privat bruk. Dels kan det bli en skattefråga om du cyklar hem på företagets cykel. Även om den var 'på köpet' så är den värd pengar och är företagets egendom så man kan inte ta hem den utan vidare. Egentligen ska nog inköpskostnaderna fördelas på cykeln och datorn, istället för att det ena priset sätts till 0:-.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|