FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
En tjej ringde just från skatteverket och tyckte att jag hade fyllt i för liten omsättning för att få F-skatt. Så nu kommer jag inte att få F-skatte sedel. Utan bedriver istället hobbyverksamhet.
Vad innebär detta i praktiken när jag skickar en faktura till ett företag? Blir det omständigt för dem att ge mig ev. uppdrag? Om en privatperson betäller mina tjänster, vad har de då för åtagande? Någon som vet vart det finns bra information på nätet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Utan F-skatt så blir det A-skatt. Då måste uppdragsgivaren betala avgifter och källskatt. Alternativet är att gå genom ett faktureringsbolag typ Frilans Finans. Det är samma gentemot privatpersoner.
skatteverket.se har all info du kan behöva. Ett tips är att inte fylla i ett för litet belopp på den preliminära självdeklarationen nästa gång. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack! Jag kommer nog att köra på Frilans Finans till en början då! Kan ju t.o.m. börja direkt!
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du fyller i ett högre belopp och lämnar sedan in en ny preliminiär självdeklaration när F-skatt beviljats
![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jasså :P Det var ju smart om det funkar. Skall nog testa Frilans först ändå och läsa på om F-skatt sålänge.
Man känner ju att man kanske har lite för tunna kunskaper för att starta egentligen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Glöm inte att om du inte vill fyllnadsinbetala massa skatt så ange att resultatet skall vara lågt även fast omsättningen är hög. Det brukar ju vara en hel del "uppstartskostnader" som man kan motivera dåligt resultat med.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag uppgav 0 i omsättning när jag skaffade F-skattsedel för första gången. Men jag har också märkt att en del handläggare är hårdare än andra. Men så är det överallt, spelar ingen roll vilken myndighet man går till tydligen. Alla har olika regler som är rätta.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag uppgav också 0 på min ansökan men högre på den första preliminära deklarationen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
15750 - 10% = 14.175 Dra av soc = 14175/1,3242 = 10.700 30% skatt schablonmässigt = 3.200 Netto utbetalt = 7.500 Jag tänker nu på jobbskatteavdraget som gör att det inte ser ut så här. Redovisas lönen så här så får man ju trots allt tillbaka sin 1000-lapp/månad efter 1½ år men man kan ju också tänka sig att lönesumman blir 1000 lägre eftersom Frilans faktiskt inte lovar annat än att man får 7500 i nettolön. Den extra peng som jobbskatteavdraget ger brukar vi betala ut en gång i månaden till de som använder dinfirma för sin fakturering och med tanke på den förvåning som de flesta gett uttryck för när de fått den pengen som faktiskt är deras egen så känns det som att vi gör något som bryter branchens "mönster". |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|