FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
En kund (företagare) vill överlåta en fakturerad tjänst till sin fru (också företagare).
Samtidigt som detta meddelas mig inkommer betalningen för fakturan. Företagaren ska få en kreditfaktura, men vad ska frun få? En faktura i efterskott (som redan betalats), eller ett kvitto? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, kreditera mannens faktura och fakturera frugan med samma belopp i efterhand. Du bör regga frugan som en ny kund.
Känns som att du glömmer krediteringen (0:-) när du menar att fakturan "redan betalats" för frugans räkning |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Även fruns företag är kund sedan tidigare så det behöver inte nyregistreras någon kund, bara flytta över just denna tjänsten
![]() Sen förstod jag nog inte riktigt vad jag skulle glömt...? Mannens företag har fått faktura X på N kr. Fruns företag har betalat faktura X. Så här långt stämmer mina siffror, och ifall de inbördes har trasslat till bokföringen för varandra är ju egentligen inte mitt fel, men jag vill ju förstås underlätta för dem. Alltså avser jag att skicka kreditfaktura på N kr för faktura X till mannen. Samtidigt får jag väl boka om den inkomna betalningen som ett förskott från fruns företag... Strax efter får frun en faktura Y på samma belopp, varpå jag ett ögonblick senare bokför den som betald, kvittad mot förskottsinbetalningen. Summan av kardemumman stämmer ju, men blir det "rätt gjort"? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Aha, det var jag som inte hängde med riktigt..
Det ser korrekt ut så som du skriver. Å andra sidan så spelar det i praktiken ingen roll vem som betalar någons faktura, men för att reskontran skall bli rätt så gör som du föreslår så har du rätt underlag på rätt företag. Vad gäller tjänsten så antar jag att du kan flytta över den i alla fall. Eller stänga ner för mannen och öppna på nytt för frugan. Jaja, känns nästan som att jag bara rör till det för dig ;-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Nejdå, du rör inte till det - sånt klarar jag så bra själv
![]() Tack för din input. |
|||