FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjohej.
Jag äger en domän nu med ett forum i som jag jobbar med tillsammans med systemutvecklare som kan sina grejer. Men jag vill starta upp ett fungerande forum i en annan domän och skulle vilja kolla om någon kunde tipsa hru jag kan gå tillväga för att forumets tekniska del ska kräva så lite underhåll som möjligt? Just nu så tror jag t ex att han tar backuper dagligen och grejar en del med att blocka ip-adresser när vi blir attackerade och sånt vill jag inte syssla med ![]() Själv kan jag ganska begränsat med kodning (klarar väl av att skriva i relativt enkel HTML osv) men är ganska erfaren med datorer så jag är nog inte helt borta. Någon som vet hur jag ska göra eller alternativt bra tjänster? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Att installera ett phpbb / punbb / vbulletin m.fl är tokenkelt. Installera en databas först (det kan du göra via din kontrollpanel om du har sånt, eller phpmyadmin etc) - sedan lägger du forumet på webbservern och kör ett installationsscript där du berättar vad din databas heter och vad det är för lösenord, sen är du igång.
Sen varierar det väl lite beroende på vad det är för databas och om det är php eller asp t.ex - men om du använder färdig mjukvara så är det hur enkelt som helst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
vBulletin eller Invision kan vara att föredra även om de kostar pengar.
Vill du ha det gratis så är SMF, Phorum, punBB och BBpress några trevliga alternativ. Om du vill minska hack-risken så är ett tips att undvika phpBB. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Själv kör jag med SMF, fungerar riktigt bra. Kraftfullt, men ändå enkelt och en hel del moduler att lägga till.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag laste lite guider och grejer for vbulletin osv men antingen sa gjorde jag nagot helt fel och onodigt i phpadmin-grejen eller sa verkar det lite svart >S.
Skulle uppskatta om nagon otroligt vanlig sjal skulle kunna hjalpa mig lite kort med att fa igang forumet. vBulletin verkade ganska bra sa garna nagon med erfarenhet av det! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() varför betala för vbulletin när det finns bra gratis alternativ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Vilka andra gratisforum rekommenderas? Kollade på wikipedias jämförelse-sida och det verkar som vBulletin stödjer allt på ett bra sätt och 85$ eller $160 samt $30 per år är ju egentligen ingenting om forumet jag tänker starta blir stort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
När det gäller gratis är nog phpBB störst men SMF(SimpleMachinesForum) bäst! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|