Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fixa forum-tjänst för noviser?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-29, 19:39 #1
El Helado Patata El Helado Patata är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2007
Nykomling

Tjohej.

Jag äger en domän nu med ett forum i som jag jobbar med tillsammans med systemutvecklare som kan sina grejer. Men jag vill starta upp ett fungerande forum i en annan domän och skulle vilja kolla om någon kunde tipsa hru jag kan gå tillväga för att forumets tekniska del ska kräva så lite underhåll som möjligt? Just nu så tror jag t ex att han tar backuper dagligen och grejar en del med att blocka ip-adresser när vi blir attackerade och sånt vill jag inte syssla med .

Själv kan jag ganska begränsat med kodning (klarar väl av att skriva i relativt enkel HTML osv) men är ganska erfaren med datorer så jag är nog inte helt borta.

Någon som vet hur jag ska göra eller alternativt bra tjänster?
El Helado Patata är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-29, 19:47 #2
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Att installera ett phpbb / punbb / vbulletin m.fl är tokenkelt. Installera en databas först (det kan du göra via din kontrollpanel om du har sånt, eller phpmyadmin etc) - sedan lägger du forumet på webbservern och kör ett installationsscript där du berättar vad din databas heter och vad det är för lösenord, sen är du igång.

Sen varierar det väl lite beroende på vad det är för databas och om det är php eller asp t.ex - men om du använder färdig mjukvara så är det hur enkelt som helst.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-30, 10:18 #3
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
vBulletin eller Invision kan vara att föredra även om de kostar pengar.

Vill du ha det gratis så är SMF, Phorum, punBB och BBpress några trevliga alternativ. Om du vill minska hack-risken så är ett tips att undvika phpBB.
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-01, 19:20 #4
Pewas avatar
Pewa Pewa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Medlem
Pewas avatar

Citat:
Originally posted by N!cklas@Apr 30 2007, 10:18
vBulletin eller Invision kan vara att föredra även om de kostar pengar.

Vill du ha det gratis så är SMF, Phorum, punBB och BBpress några trevliga alternativ. Om du vill minska hack-risken så är ett tips att undvika phpBB.
Har också blivit avrådd från phpBB.
Själv kör jag med SMF, fungerar riktigt bra. Kraftfullt, men ändå enkelt och en hel del moduler att lägga till..
Pewa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-02, 09:27 #5
Nykomling

Nykomling

Jag laste lite guider och grejer for vbulletin osv men antingen sa gjorde jag nagot helt fel och onodigt i phpadmin-grejen eller sa verkar det lite svart >S.

Skulle uppskatta om nagon otroligt vanlig sjal skulle kunna hjalpa mig lite kort med att fa igang forumet. vBulletin verkade ganska bra sa garna nagon med erfarenhet av det!
Oläst 2007-05-03, 09:40 #6
Pewas avatar
Medlem

Medlem
Pewas avatar

Citat:
Originally posted by El Helado Patata@May 2 2007, 09:27
Jag laste lite guider och grejer for vbulletin osv men antingen sa gjorde jag nagot helt fel och onodigt i phpadmin-grejen eller sa verkar det lite svart >S.

Skulle uppskatta om nagon otroligt vanlig sjal skulle kunna hjalpa mig lite kort med att fa igang forumet. vBulletin verkade ganska bra sa garna nagon med erfarenhet av det!
Inte för att tjata men..
varför betala för vbulletin när det finns bra gratis alternativ?
Oläst 2007-05-03, 18:08 #7
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Pewa
Citat:
Ursprungligen postat av El Helado Patata
Jag laste lite guider och grejer for vbulletin osv men antingen sa gjorde jag nagot helt fel och onodigt i phpadmin-grejen eller sa verkar det lite svart S.
Skulle uppskatta om nagon otroligt vanlig sjal skulle kunna hjalpa mig lite kort med att fa igang forumet. vBulletin verkade ganska bra sa garna nagon med erfarenhet av det
Inte för att tjata men..
Inga problem alls. Jag fick faktiskt igång forumet nu (testade punBB) och det var ju inte så svårt. Jag var nog ute på onödiga sidor.

Vilka andra gratisforum rekommenderas? Kollade på wikipedias jämförelse-sida och det verkar som vBulletin stödjer allt på ett bra sätt och 85$ eller $160 samt $30 per år är ju egentligen ingenting om forumet jag tänker starta blir stort.
Oläst 2007-05-03, 18:15 #8
Pewas avatar
Medlem

Medlem
Pewas avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -Pewa@May 3 2007, 09:40
Citat:
Jag laste lite guider och grejer for vbulletin osv men antingen sa gjorde jag nagot helt fel och onodigt i phpadmin-grejen eller sa verkar det lite svart S.
Skulle uppskatta om nagon otroligt vanlig sjal skulle kunna hjalpa mig lite kort med att fa igang forumet. vBulletin verkade ganska bra sa garna nagon med erfarenhet av det
Inte för att tjata men..

Inga problem alls. Jag fick faktiskt igång forumet nu (testade punBB) och det var ju inte så svårt. Jag var nog ute på onödiga sidor.

Vilka andra gratisforum rekommenderas? Kollade på wikipedias jämförelse-sida och det verkar som vBulletin stödjer allt på ett bra sätt och 85$ eller $160 samt $30 per år är ju egentligen ingenting om forumet jag tänker starta blir stort.
Visste inte vad vBulletin kostade men det där var ju inte alltför dyrt? Hur är det med svenska översättningar till det?

När det gäller gratis är nog phpBB störst men SMF(SimpleMachinesForum) bäst!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017