FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har inte lyckats göra en layout som bilden visar som validerar. Toppen ska ha en fast höjd, Maindelen ska vara anpassningsbar i höjdled, och bottendelen ska vara fast höjd - men alltid ligga i botten.
Jag har inte lyckats åstadkomma detta med divar på ett bra sätt. Man kan göra det med tabeller, men då endast om man tar bort DOCTYPE koden, vilket innebär att sidan inte kan valideras. Någon som har en bra lösning som validerar och fungerar i alla webbläsare? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ska du ha något på sidorna? eller är det bara tre boxar staplade på varann?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
varför skulle en <table> inte validera?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Detta kan fungera:
html, body {height: 100%;} div#wrapper {height: 100%;} div#header {height: 100px;} div#content {height: 100px;} div#footer {height: 100px; position: absolute; bottom: 0;} |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
ja
Kod:
html, body, #mintabell { height: 100%; } Kod:
<html> <body> <table id="mintabell"> </table> </body> </html> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja man får visserligen tabellen till 100%, men sen kommer problemet med den mellersta raden. Om man inte sätter någon fast höjd på den, expanderas de andra raderna. Det spelar ingen roll om man sätter t.ex. top och bottom till 100px....
Om jag sätter mittenrutan till 100%, då tolkar webbläsaren det som 100% av hela ytan så att sidan blir för lång. Opera och FF funkar bra, men inte IE. Inte ens IE7 =( |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Du skulle kunna (med t.ex jQuery) få fram höjden på webläsarens fönster och sen sätta höjd på de olika delarna med javascript.. en ful-lösning dock |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
div#footer {height: 100px; position: absolute; bottom: 0;}
Detta är problemet. det övriga är inga problem. Det går bara att få den att ligga mot botten oavsett så att säga, genom att använda tabeller eller javascript. Kör tabeller om det är ett måste är min inställning. I övrigt Lägg alla tre i en wrapper div med fast bredd. Wrappern ska bara vara där för att centrera allt och för att hålla dem rätt i sidled alltdå bredden ska vara fast på den. Sen float left clear both på alla de indre divvarna, samt fast höjd på headern och footern men inte mittendivven. Detta kommer få den undre divven att ligga dikt an mot botten sålänge content i mittendivven är mer än webbläsarens höjd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är det kanske detta du är ute efter?
http://www.themaninblue.com/experiment/footerStickAlt/ |
|||