Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Titels betydelse

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-21, 08:51 #11
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Mycket flitig postare
xpats avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av xpat
Jag tror inte på poison words. Särskilt inte att det skulle göra att man föll i serparna bara för att man kör dem i titeln på en sida.
Själv har jag provat runt lite och märkt att även ord som köp, handla och annat som relaterar till att sidan säljer något ger en negativ effekt i serpsen. De här orden är absolut inga poison-words enligt den gamla skolan, men påverkar vad jag har märkt. Google är ju framför allt en sökmotor för att hitta information, och därför är det inte helt orimligt om webbutiker diskrimineras (dock rankar ändå många butiker bra, eftersom de ofta är kända eller har mycket kapital att röra sig med). Statistiskt sett används Google för att leta information. En användare som söker på fiskmås vill med största sannolikhet hitta information om fiskmåsar och inte köpa en sådan. Det vore därför helt rimligt att Google försöker leverara de resultaten som användaren förväntar sig - dvs information.
Sen tror jag ine att det är enskilda ord i Titel-taggen som avgör om Google bektraktar sidan som en ebutik eller ett uppslagsverk. Där gör sökmotorn förmodligen en betydligt djupare analys av sidans innehåll.
Exemplet med fiskmåsen var bara ett exempel - orkar inte ta en diskussion om att folk inte brukar köpa fiskmåsar. Välj ett annat ord om ni inte gillar ordet fiskmås.
Google gillar e-butiker precis lika mycket som andra siter. Det här är en SEO-myt.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-21, 19:10 #12
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by xpat@Apr 21 2007, 08:51
Google gillar e-butiker precis lika mycket som andra siter. Det här är en SEO-myt.
Vill inte bråka om den saken. Vi får nöja oss med att konstatera att våra åsikter går isär där.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-23, 11:21 #13
xpats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
xpats avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Vill inte bråka om den saken. Vi får nöja oss med att konstatera att våra åsikter går isär där.
Jo, men Google borde ju själva veta vad de gillar och inte.
Oläst 2007-04-23, 12:11 #14
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -Gustav@Apr 20 2007, 19:03
Citat:
Jag tror inte på poison words. Särskilt inte att det skulle göra att man föll i serparna bara för att man kör dem i titeln på en sida.
Själv har jag provat runt lite och märkt att även ord som köp, handla och annat som relaterar till att sidan säljer något ger en negativ effekt i serpsen. De här orden är absolut inga poison-words enligt den gamla skolan, men påverkar vad jag har märkt. Google är ju framför allt en sökmotor för att hitta information, och därför är det inte helt orimligt om webbutiker diskrimineras (dock rankar ändå många butiker bra, eftersom de ofta är kända eller har mycket kapital att röra sig med). Statistiskt sett används Google för att leta information. En användare som söker på fiskmås vill med största sannolikhet hitta information om fiskmåsar och inte köpa en sådan. Det vore därför helt rimligt att Google försöker leverara de resultaten som användaren förväntar sig - dvs information.
Sen tror jag ine att det är enskilda ord i Titel-taggen som avgör om Google bektraktar sidan som en ebutik eller ett uppslagsverk. Där gör sökmotorn förmodligen en betydligt djupare analys av sidans innehåll.
Exemplet med fiskmåsen var bara ett exempel - orkar inte ta en diskussion om att folk inte brukar köpa fiskmåsar. Välj ett annat ord om ni inte gillar ordet fiskmås.

varför skulle det ge en negativ effekt om man har köp med i texten? det har jag alldrig hört talas om,

kolla denna title: inet

denna site rankar bland top 5 på ordet "bärbar dator", jag tror inte riktigt på din teori.

mvh
Fredlund
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-23, 12:13 #15
MRDJs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

kan hålla med om att det kanske inte är optimalt att ha med ordet köp, i seo syfte,
för det är ett ganska meningslöst ord, tror inte det är så många som har med ordet köp i sin söksträng.

har det mer för att det skall se bättre ut än bara massa ord.
Oläst 2007-04-23, 15:29 #16
xpats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
xpats avatar

Citat:
Originally posted by fredlund@Apr 23 2007, 12:13
kan hålla med om att det kanske inte är optimalt att ha med ordet köp, i seo syfte,
för det är ett ganska meningslöst ord, tror inte det är så många som har med ordet köp i sin söksträng.

Jag tittade på sökvolymerna på Google i adwords och kombinationen köp, köpa + det man vill köpa är ganska bra ord. t.ex. "köpa linser på nätet" eller "köp jeans på nätet"
Oläst 2007-04-23, 15:54 #17
MRDJs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av fredlund

Jag tittade på sökvolymerna på Google i adwords och kombinationen köp, köpa + det man vill köpa är ganska bra ord. t.ex. "köpa linser på nätet" eller "köp jeans på nätet"
tror helt enkelt det beror på att folk som köper linser inte är lika tekniskt begovade som dom som köper en datorer
dom som skall köpa sodim minne till en dator tror jag inte skriver "köp SODIM PC4200"

"köp bärbar dator" finns dock med i listan
Oläst 2007-04-24, 08:14 #18
xpats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
xpats avatar

Citat:
Originally posted by fredlund@Apr 23 2007, 15:54

tror helt enkelt det beror på att folk som köper linser inte är lika tekniskt begovade som dom som köper en datorer
dom som skall köpa sodim minne till en dator tror jag inte skriver köp SODIM PC4200
köp bärbar dator finns dock med i listan
Nja, merparten av de som köper datorer är inte särskilt tekniskt bevandrade. Och även om de är det så är chansen stor att de först söker efter något allmänt.

Jag har använt datorer sen -84 men har väldigt dålig koll på hårdvara. Jag har t.ex. ingen aning om vad sodim är för något. Om jag inte skulle gå direkt på Dell eller liknande butik så skulle jag söka på det jag vill ha. T.ex. köpa bärbar dator, eller datorbutik osv...
Oläst 2007-04-24, 09:02 #19
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar

Reg.datum: May 2005
Vi tror ju att vi i Sverige är så internetvana, men om man tjuvkikar lite på våra kunders statistiker så ser man att otroligt många fortfarande söker på ett ord.

Men det lär väl ändra sig vartefter de lär sig att de får för mycket träffar att gå igenom
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-24, 12:10 #20
MRDJs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av fredlund
dom som skall köpa sodim minne till en dator tror jag inte skriver köp SODIM PC4200
köp bärbar dator finns dock med i listan

Nja, merparten av de som köper datorer är inte särskilt tekniskt bevandrade. Och även om de är det så är chansen stor att de först söker efter något allmänt.

Jag har använt datorer sen -84 men har väldigt dålig koll på hårdvara. Jag har t.ex. ingen aning om vad sodim är för något. Om jag inte skulle gå direkt på Dell eller liknande butik så skulle jag söka på det jag vill ha. T.ex. köpa bärbar dator, eller datorbutik osv...
du kanske har rätt, skall forska vidare i detta!
tack
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017