FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Drabbades av något riktigt kul nu när jag för några veckor sen höll på att tömma min gamla lägenhet.
Hade laddat som man brukar göra inför en flytt och packat ner så mycket som jag bara kunde dagarna innan och så på eftermiddagen satta jag igång, körde fram bilen till porten och började fylla den. Hade kommit ungefär halvvägs (fyllt i stort sett allt utom kofferten) då jag drabbades av det som alla människor gör för eller senare. Naturen kallade! Under tiden som jag satt på tänkarfåtöljen så slog det mig att jag hade en kartong med lite tavlor och en spegel i källaförrådet som jag skulle ta med mig. Sagt och gjort när jag var klar så gick jag raka vägen ner i källaren och tog fram kartongen och bar upp den till bilen, lyckas trycka in den i passagerar sätet fram och när jag pustar ut så ser jag den, den förhatliga lappen på framrutan. Har nu under ett par veckors tid försökt prata med parkeringsbolaget om att det var en flytt som pågick och att bilen ej stod parkerad på gården men har bara fått till svar att "lastning ska ske utan onödigt dröjsmål" och att deras krav kvarstår. Så man får nu bara ta och vackert betala dom 400 sek som det kostar, man har ju inte så stor chans i tingsrätten, har tyvärr inget mer än mitt ord på vad som har hänt och det är ju inte mycket värt. Men nu har man iaf lärt sig något för framtiden, flytta på bilen innan du sätter dig på muggen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
400...
Känn dig lycklig. Samma sak hände mig i sthm när jag packade bilen. Där kostade det 900 kr... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hände mig samma sak för några månader sedan... 800 spänn fattigare...
Det värsta är att nu ska jag flytta på riktigt nu till helgen... det lär väl bli 800 spänn till ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om det inte är kommunal gata så kan man oftast få tillfälligt parkeringstillstånd av fastighetsinnehavaren. Kommunen är inte lika roliga att prata med.
Ett annat alternativ: Rent tekniskt så om man har två kartonger och lastar i den ena och ur den andra hela tiden så pågår det lastning. Det exemplet brukar en del utbildare av P-lisor använda. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Fast det hjälper inte om man står på trottoaren som jag behöver göra
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Det hela är enkelt. Lägg en stor lapp i rutan där det står: "Till Pvaknet: Flytt pågår. Tacksam för överseende!" Sedan tar du kort på bilen genom framrutan och den lappen med klockslag på bilden.
Får du böter är det bara att bifoga den bilden som bestridan via mail. Done! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Betala din bot först när du får påminelse hem i brevlådan. P-bolagen har inte riktigt så stor koll på vilka de botar. Inte heller varför de ger ut böter, för visst får man stå och lasta?
Har du inte ett papper som säger att du höll på att flytta, typ överlåtelse av bostadsrätt som du kan skicka till p-bolaget? Att stå på trottoarer och cykelbanor, framför allt cykelbanor är otyg! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Men visst kan de väl bötfälla om man sitter i bilen? Står man fel så står man ju fel. Angående att stå på trottoarer... ibland är man kanske tvungen till det tyvärr, dock så gör jag allt för att inte blockera helt för gående... står inte jag på trottoaren så får jag placera bil med släp i värsta fall flera hundra meter bort, vilket inte känns så skoj med allt tungt att bära. Ergonomi och att lyfta rätt och lätt är ju i ropet, så att bära tungt och långt bara för p-lisorna, nja :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
I mitt fall så handlade det om 10 minuter. |
|||