FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Har behov av cykel och kommer att använda den vid en massa ärenden för företagets räkning, t ex vid postinlämning, postutlämning, bankbesök osv.
Finns det några speciella regler eller är det bara att köpa en cykel för företaget och bokföra den som inventarie? Antar att man inte behöver föra cykeljournal vid privatresor med cykeln? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag är i behov av en cykel i mitt företag för att kunna posta paket och brev då jag saknar bil. Har jag rätt att ta upp en cykel som en kostnad i företaget. Självklart ska den inte användas privat. Tack på förhand Dan Nilsson Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Unispel, hur dyr cykel har du tänkt köpa?
Kan tänka mig att de knorrar lite om du köper en cykel för 20 000 ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag drog av min hoj som inventarie efter det att jag ringt och pratat med skatteverket (jösses vad de är hjälpsamma).
Det var inget knorr alls när deklarationen granskades (de kollade lita andra ssaker däremot) Fast en hoj för den kostnaden kan jag inte rekommendera för rena postärenden ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Cykeln är tänkt att kosta under 5000 kr exl. moms och förmodligen en bit lägre. Det rör sig alltså om en brukscykel som helt enkelt skall hålla.
Om det inte är några problem så skall det iväg och handlas cykel inom kort. Det gäller alltså att man inte tar några privatcyklingar med tjänstecykeln. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det får du göra sålänge du förmånsbeskattas för privatcyklingen
![]() |
|||