FAQ |
Kalender |
![]() |
#81 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Min flickvän åkte på en saftig faktura från persondata. 1161 kr för 27 sökning (842 kr + 85 kr i adm. avgift + 25% moms). Dom var omöjliga att prata med. Hon hade missat det på samma sätt som du..
Med risk för att göra reklam så kan jag rekommendera rat s it. se för den typen av upplysningar! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hör att massor får sina fakturor markulerade. Hur går dom runt egentligen?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men man kan ju alltid hoppas att det inte går runt och att verksamheten läggs ned så att fler slipper få dessa fakturor som man inte har koll på ska komma. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |||
|
||||
Medlem
|
gold diggers
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Förstår fortfarande inte varför så många här anser att den typen av tjänster skall vara gratis och varför man inte bryr sig om att undersöka om det finns några kostnader kopplade till tjänsten Nu har de dessutom blivit övertydliga med att det kostar pengar. De tar alltså till sig kritik och ändrar sig, det om något måste ju vara bra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
MrHandley - du kan väl inte mena att du på allvar tror att det var en slump att persondata inte var tydliga med detta? Det var en helt uppenbar fälla, och många gick i den. Det är väl ungefär som att regga sig på lunarstorm, sen får man betala en femma för varje profilsida man besöker. Ser det ut som att många synar avtalen eller?
När varje sökning kostar pengar och ingen upptäcker det så måste det väl vara något fel på kommunikationen? Det står inte "pris: 43kr + moms" när man söker, för det hade ju naturligtvis inte varit lönsamt för persondata. Naturligtvis kan man väl påstå att det är upp till varje person att syna avtalen och lusläsa precis allt, men alla vet att nästan ingen läser (inte speciellt noga iaf) och det kan man ju naturligtvis utnyttja. Sen 27 upplysningar... Vadå, man kan ju vara nyfiken och bara spana runt på folk? Jag skulle absolut inte behöva ha kommersiella intressen för att kolla upp lite folk jag är nyfiken på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
jag gissar på att många sitter och kollar kändisar, eller tillsynes rika grannar
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men tydligen så krävs det olika mycket för att man skall trigga på att det kostar. Hur många andra ekonomiupplysningstjänster är gratis? Att säga attt "ingen upptäcker det"... Hur vet du det? Jag har inte sagt att man skall lusläsa allt. Finns det en länk där det står "priser" så tycker jag att man borde fundera lite innan man gasar på. Om du nu är nyfiken på vad folk tjänar, varför frågar du dem inte rakt ut? Liknelsen med lunarstorm håller inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om jag går in i ett museum med gratis inträde - men det kostar pengar att titta på varje objekt, sedan går jag ut och får en fet faktura och nån pekar på en skylt där det står "det kostar att titta" (som satt uppe i taket) så är det klart att jag blir irriterad. Det ska väl stå när man använder tjänsten att den kostar pengar. Det är en sak om man i all hast glömmer användarvänligheten och missar att sätta dit en prislapp. Det är försvarbart, men detta är utan tvivel en strategi. Om det vid "skicka-knappen" hade stått "Pris: X kr" så hade det varit helt okej och säkert ingen hade gnällt. Men nu var det inte så, och att tro att det vore en miss från persondatas sida vore befängt - det hade inte varit lönsamt för dem. Just nu lever de på att ta pengar av dem som inte har ork eller kompetens att bestrida sin faktura. Det kanske är så att du har en väldigt observant och skeptisk inställning - bra för dig - men nog kan vi konstatera att väldigt många inte är lika kloka som du och att persondata har satt utnyttjande av dessa i system. Liknelsen med lunarstorm fungerar visst. Hade den fungerat bättre menar du om de hade haft en länk vid namn "priser" uppe i hörnet? Det hade inte förändrat läget nämnvärt. "Om du nu är nyfiken på vad folk tjänar, varför frågar du dem inte rakt ut?" - Det är inte min affärsidé att ha en sån här tjänst, det är persondatas. Fråga inte mig varför folk använder dem. Men visst kan det vara spännande att slöklicka lite på nätet och se massa kul information om folk. Jag använder t.ex. upplysning.se ganska flitigt, det användandet är helt gratis för att få fram vissa uppgifter, och där står det mycket tydligt vad varje tilläggstjänst kostar. Jaja, det finns inget skäl för oss att argumentera så mycket kring det, men faktum är att många har blivit lurade, och jag hoppas att du är överens med oss andra om att prislappen avsiktligt har fått ganska låg exponering. Jag är inte själv en av de lurade, men jag känner absolut att detta är oärligt och jag skulle aldrig sätta mitt namn i samband med sådan verksamhet. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|